Smaakonderzoek is hot, maar is het ook valide?

ALMERE – Worden uw smaakonderzoeken voor dit jaar ook nog op dit moment afgerond? In de laatste maanden van het jaar vinden vaak veel tests plaats. De vraag is, mag u rekenen op perfectie als het om de uitvoering gaat. En waar kunt u op letten. Wij bieden u graag - letterlijk - een kijkje in de keuken.

In onze opdrachten voor A-merk fabrikanten zijn er momenteel verschillende tests waarin de temperatuur - en de kwaliteit van onderzoek - cruciaal is. Onze teams werken volgens protocollen en in uniforme settings. Het is van groot belang dat er strikt wordt gewerkt.

Heet hangijzer

Zo wordt door Mobiel Centre Marktonderzoek tijdens de uitvoering de temperatuur van de testenproducten continu gemonitord. Temperatuur heeft immers invloed op de smaak. Om dit effect uit te sluiten, krijgt iedere respondent het product op exact dezelfde temperatuur aangeboden. Een koud biertje smaakt immers anders dan een lauw biertje. En een warm broodje is geen afgekoeld broodje. Sterker nog, de bereidingswijze en de apparatuur zijn in onze Test Centres of testomgevingen altijd 100% gelijk. Net zoals de respondentbenadering, de presentatie van de testproducten en het interviewscript.

Volgordebeïnvloeding

Door de perceptie van de respondent smaakt ‘een nummer 1’ anders dan een ‘nummer 3’, ook al is er sprake van een volledig identiek product. Daarom werken onze teams met een willekeurig of ‘encrypted’ aanbiedingsschema. Het is daarbij uiteraard de bedoeling dat alle producten of varianten altijd een keer als eerste worden aangeboden. De tweede respondent start bijvoorbeeld dus met een andere variant dan de eerste respondent. Wij nemen hiervoor de tijd en besteden hier veel aandacht aan. Hierdoor kunnen wij als een van de weinige bureaus absolute zekerheid bieden over de hardheid van gegevens. En daar kunt u uw voordeel mee doen bij iedere product-, smaak- of conceptontwikkeling.

Ons sensorisch onderzoek richt zich op retail en FMCG, waaronder:

√ smaak / varianten / recepturen / reductie zout en zoet

√ (re)packaging / design / schapposities

√ appetizing / doordrink / vervolgconsumptie

√ pull & push factoren / merkbeleving / perceptie prijs-kwaliteit

• Wat proeft en ervaart uw consument precies? Door te meten op het exacte moment van beleving kan Mobiel Centre Marktonderzoek de antwoorden geven. Bijvoorbeeld aan de hand van face-to-face uitgevoerde instore onderzoeken of tests op onze landelijk gespreide Test centres.

Proeven of een pilot proberen?

Wilt u meer weten over de beste onderzoeksmogelijkheden? Van smaak, productvarianten, (om)verpakking, kleuren, displays, schapformule, reis- en verblijfservaring tot winkelbeleving, billboard, commercial, site, banners en apps?

Bij ons heeft u alle soorten en smaken in huis. Van receptuuronderzoek, klanttevredenheid prijsmetingen, tellingen, consumentenpanels, verpakkingsonderzoek tot (aanvullende) Facial Coding en Eye Tracking.

Wilt u de mogelijkheden proeven? Neem dan contact met ons op.

√ Klik HIER voor ons vorige artikel i.s.m. Foodpro Network.

Wij zijn aangesloten bij:

ESOMAR • MarktOnderzoekAssociatie • Research KeurmerkgroepNationale Cityhospitality Monitor

Floriade Business Club • PvKO (Platform voor Klantgericht Ondernemen)

ISO 9001:2008 • ISO 20252 • ISO 26362

Mobiel Centre Marktonderzoek werkt o.a. in opdracht van:

FOOD

o.a. Coca-Cola, Remia, FrieslandCampina, Smilde Foods, Vezet, Nestlé, Intertaste, Van der Meulen, A-ware Bouter Cheese, Banketgroep, Sara Lee, Heineken, Struik, Johma, Continental Candy Industries, Hellema Hallum en Jacobs Douwe Egberts Professional.

RETAIL

o.a. Albert Heijn, HEMA, NS Retail, Etos, MAKRO, Sligro, Schiphol Group, Die 2 Brüder en Jumbo.

www.mobielcentre.nl





Laatste nieuws