FIE 2017: Slimme consument wil persoonlijk voedsel

FRANKFURT - De impact van voedingsmiddelen op de gezondheid wordt veel belangrijker in de ontwikkeling van nieuwe producten omdat de mogelijkheden met gepersonaliseerde voeding de komende jaren toenemen. Voor de F & B industrie is het nog een uitdaging om te profiteren van deze mogelijkheden. We spraken Nard Clabbers, Senior Business Developer gepersonaliseerde voeding & gezondheid bij TNO, over zijn presentatie op de FIE 2017 in Frankfurt. Deze gaat over de evolutie van de voeding industrie: “van productontwikkelaars naar dienstverleners”.

Wat is de grootste uitdaging voor bedrijven in de F & B-sector op dit moment?
'Ik kan me voorstellen dat verschillende mensen met totaal verschillende antwoorden op deze vragen komen. Vanuit mijn perspectief denk ik, dat de F & B-sector echte waarde aan het leven van hun consumenten moeten kunnen toevoegen. Een van de grootste uitdagingen is de wens (of moeten we zeggen noodzaak) voor absoluut(!) vertrouwen en transparantie bij de consument.

Hoe is de relatie van de consument met voedsel veranderd de afgelopen jaren? En hoe moeten F & B bedrijven met deze veranderingen omgaan?
'Steeds meer consumenten wantrouwen de communicatie van bedrijven. Vaak is dit eigenlijk vrij logisch omdat veel merken hun beweringen niet goed (wetenschappelijk) onderbouwen. Consumenten willen altijd iets dat geschikt is voor hen, dat past bij hun individuele behoeften. Tot nu toe was dit meestal toegespitst op een mix van prijs, smaak en gemak. Kennis van individuele gezondheidseffecten van voeding gaan deel uitmaken die mix. Op dit moment bereiken we daarmee vooral de jongere, goed geïnformeerde mensen, maar dit zal zich ontwikkelen tot een nieuwe standaard voor iedereen.

Gepersonaliseerde voeding is een grote trend op dit moment. Hoe kan de F & B- sector dit vermarkten?
'Twee dingen zijn belangrijk. Als eerste moeten bedrijven kijken of ze kunnen samenwerken met andere bedrijven om met bedrijfsecosystemen de waarde te verhogen voor de consument. Ten tweede moeten bedrijven gegevens gebruiken om een betere verbinding met de consumenten te kunnen leggen.'
'Ik denk dat de F & B industrie moet proberen om de consumenten beter te leren kennen én vanuit verschillende invalshoeken. Niet alleen hun fysiologische behoeften (die is al moeilijk) maar ook hun sociale en psychologische behoeften. De combinatie kan leiden tot echte toegevoegde waarde voor de consument.'

Welk advies zou u geven aan F & B bedrijven, die op zoek zijn naar succes op lange termijn? Waar moeten zij zich met hun strategie op concentreren?
'Het evenwicht verschuift absoluut. De consument van de toekomst heeft nog meer macht. Dicht bij de consument staan en in de groepen waarin hij zich beweegt, aanwezig zijn. Voeg echte (objectieve) waarde toe, wees serieus over de gezondheidseffecten van uw product of dienst. Er is trouwens een onbenut potentieel door de consumenten te koppelen aan bestaande voedingsmiddelen op basis van hun individuele behoeften (zoals een gezondheid profiel). Soms gaat het niet om een nieuw product maar veel meer om een innovatieve dienst! En zoals gezegd, samenwerken met andere bedrijven.’

Wat zijn uw voorspellingen voor de industrie over 5 jaar?
'Ik zou zeggen dat vandaag, smaak, prijs en het gemak het belangrijkste in F & B aankopen zijn. De stappen die Google en Amazon in de detailhandel nemen, zijn interessant. Ik voorspel dat ze het 'gemak' vrij snel oplossen. De meeste bedrijven weten ook heel goed wat te doen met smaak. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar laten we eerlijk zijn, hoeveel slecht smakende producten blijven lang op de markt? Prijs is altijd een probleem, dus je moet jezelf afvragen waar je wilt concurreren met je collega F & B-ers. Ik denk dat het interessant is om, gezondheid toe te voegen, juist om de neerwaartse prijsspiraal te voorkomen. ’Vijf jaar is niet zo lang vooruit, dus ik denk dat nog veel dingen zijn zoals nu. Maar de wereld is zeker aan het veranderen en de mensen die actief zijn in innovatie, moeten vooral voorbij de komende 5 jaar kunnen kijken en de grote metatrends, waar personalised nutrition er eentje van is, naar hun hand zetten.

Meer weten over personalised nutrition & health? Luister dan op 24 januari 2018 naar Nard Clabbers en andere collega’s van TNO en WUR tijdens een seminar van Wageningen Academy.





Laatste nieuws