TIP: Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief.

Aanmelden

Het FoodPro netwerk

FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network! Registreer nu.

Registreren

Of volg ons      

Hak zet suikerreductie in appelmoes voort

06-04 06:07 | bron: FoodPro Network

GIESSEN - Conservenfabrikant Hak breidt het assortiment appelmoes zonder toegevoegde suikers verder uit en vermindert daarnaast de suiker in zijn reguliere appelmoes. Drie jaar geleden introduceerde Hak de eerste 0 procent variant van zijn appelmoes.

De zogenaamde 0% variant, dat wil zeggen zonder toegevoegde suikers en zonder kunstmatige zoetstoffen, is inmiddels de best verkochte appelmoes in die categorie. De zelfbewuste consument lijkt snel te kunnen wennen aan de smaak met fors minder of helemaal geen toegevoegde suikers meer, aldus HAK.

Reden genoeg voor het bedrijf om de productie van appelmoes zonder toegevoegde suikers in 2018 verder op te voeren. Want niet alleen in Nederland groeit appelmoes zonder toegevoegde suikers als kool, ook in Duitsland en België, waar HAK een grote speler is in appelmoes, trekt dit segment aan. HAK breidde afgelopen jaar de 0% lijn al uit met een pot in gezinsformaat (710ml) én een compote. In 2018 volgen nog vier nieuwe introducties: in januari een 0% variant in een klein formaat pot en later drie producten in een nieuwe lijn Grove Appelmoes met een “home made” karakter, eveneens zonder toegevoegde suikers.

Naast aanwezige natuurlijke suikers waren toegevoegde suikers tot voor kort altijd nodig om tegemoet te komen aan de smaak van de consument. Volgens Nicole Freid, directeur Marketing & Innovatie bij HAK, verandert de smaakperceptie van consument door de trend naar gezonder en minder suiker. “En dat gaat zo hard dat we nieuwe innovaties met minder en helemaal geen suiker als fabrikant versneld doorvoeren vanaf 2018. De afgelopen 3 jaar voerde HAK de categorie appelmoes zonder toegevoegde suikers aan, met op dit moment een marktaandeel van 77%. Het segment verdrievoudigde in die tijd naar € 2 miljoen en een aandeel van bijna 5% binnen totaal appelmoes en compote*.

In de afgelopen 65 jaar groeide HAK uit tot de koning van appelmoes, met een marktaandeel in 2017 van meer dan 45%*. En met een blend die al decennia lang dezelfde is, en door jong en oud wordt geprezen, zo stelt Freid. “Onze appelmoes is een unieke combinatie van specifieke appelrassen die grotendeels dichtbij huis geteeld worden. Die combinatie zorgt feitelijk voor de unieke smaak, kleur en structuur. Niet te zoet-niet te zuur. Niet te dik en niet te dun.” HAK borgt de constante kwaliteit door smaak, kleur en structuur continu te meten via een getraind testpanel in-huis en een panel van consumenten.

Nieuwe introducties in aantocht
In 2018 zet HAK door met nieuwe productvarianten in de categorie appelmoes 0% zonder toegevoegde suiker. Als eerste met een kleinverpakking (210ml) die antwoord geeft op het groeiende aantal kleine 1-persoons huishoudens (studenten, singles en ouderen). Als tweede komt HAK met een geheel nieuw concept Grove Appelmoes dat lijkt op zelfgemaakte appelmoes in de smaken appel, appel-kaneel en appel-peer. Alle met een lekkere grove ambachtelijke structuur die volgens een speciaal procedé bereid is. Verder zoals men van de traditionele HAK appelmoes is gewend, zijn alle producten bereid met een speciale mix van appelrassen die grotendeels van dichtbij komen.

De nieuwe HAK appelmoesproducten zijn vanaf begin 2018 verkrijgbaar in de supermarkten in Nederland. Naast het groeiende gamma in appelmoes zonder toegevoegd suiker, haalt HAK ook 50% van de toegevoegde suikers uit alle bestaande klassieke appelmoesproducten.

*Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas – MATw44 2017

Bron: Hak



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
18 mei Recall QiZiNi Panini Pulled Chicken BBQ Jumbo, Dirk van der Broek en Dekamarkt
18 mei Hoegaarden verhuist deel productie naar China en Vietnam
18 mei Nestlé snoeit verder in suiker, vet en zout
18 mei Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, maar lokale merken groeien
18 mei Meat Your Veggies: een nieuwe benadering van vleesmindering
18 mei Colruyt investeert in gepersonaliseerde voeding
18 mei Vacature: Quality Assurance Manager bij Van Loon Vlees
18 mei 7 juni: Allergenenbeheersing met VITAL
17 mei Onderhandelingen over transformatieplan bij Carrefour vorderen “mondjesmaat”
17 mei Recall Tony’s Chocolonely om mogelijke borstelharen
17 mei Broedplaats voor food innovatie
17 mei FoodDrinkEurope presenteert methode om kwaliteit levensmiddelen te beoordelen
17 mei GULLIMEX brengt met VisioPointer kwaliteitsinspectie van voedingsverpakkingen naar het hoogste niveau in Nederland
17 mei Vacature: Kwaliteitsmanager (PMj Foods)
16 mei ‘Kindermarketingbeleid levensmiddelenindustrie loopt voor op regelgeving’
Poll
De NVWA zou meer bevoegdheden moeten krijgen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie