Hak zet suikerreductie in appelmoes voort

18-10 13:09 | bron: FoodPro Network

GIESSEN - Conservenfabrikant Hak breidt het assortiment appelmoes zonder toegevoegde suikers verder uit en vermindert daarnaast de suiker in zijn reguliere appelmoes. Drie jaar geleden introduceerde Hak de eerste 0 procent variant van zijn appelmoes.

De zogenaamde 0% variant, dat wil zeggen zonder toegevoegde suikers en zonder kunstmatige zoetstoffen, is inmiddels de best verkochte appelmoes in die categorie. De zelfbewuste consument lijkt snel te kunnen wennen aan de smaak met fors minder of helemaal geen toegevoegde suikers meer, aldus HAK.

Reden genoeg voor het bedrijf om de productie van appelmoes zonder toegevoegde suikers in 2018 verder op te voeren. Want niet alleen in Nederland groeit appelmoes zonder toegevoegde suikers als kool, ook in Duitsland en België, waar HAK een grote speler is in appelmoes, trekt dit segment aan. HAK breidde afgelopen jaar de 0% lijn al uit met een pot in gezinsformaat (710ml) én een compote. In 2018 volgen nog vier nieuwe introducties: in januari een 0% variant in een klein formaat pot en later drie producten in een nieuwe lijn Grove Appelmoes met een “home made” karakter, eveneens zonder toegevoegde suikers.

Naast aanwezige natuurlijke suikers waren toegevoegde suikers tot voor kort altijd nodig om tegemoet te komen aan de smaak van de consument. Volgens Nicole Freid, directeur Marketing & Innovatie bij HAK, verandert de smaakperceptie van consument door de trend naar gezonder en minder suiker. “En dat gaat zo hard dat we nieuwe innovaties met minder en helemaal geen suiker als fabrikant versneld doorvoeren vanaf 2018. De afgelopen 3 jaar voerde HAK de categorie appelmoes zonder toegevoegde suikers aan, met op dit moment een marktaandeel van 77%. Het segment verdrievoudigde in die tijd naar € 2 miljoen en een aandeel van bijna 5% binnen totaal appelmoes en compote*.

In de afgelopen 65 jaar groeide HAK uit tot de koning van appelmoes, met een marktaandeel in 2017 van meer dan 45%*. En met een blend die al decennia lang dezelfde is, en door jong en oud wordt geprezen, zo stelt Freid. “Onze appelmoes is een unieke combinatie van specifieke appelrassen die grotendeels dichtbij huis geteeld worden. Die combinatie zorgt feitelijk voor de unieke smaak, kleur en structuur. Niet te zoet-niet te zuur. Niet te dik en niet te dun.” HAK borgt de constante kwaliteit door smaak, kleur en structuur continu te meten via een getraind testpanel in-huis en een panel van consumenten.

Nieuwe introducties in aantocht
In 2018 zet HAK door met nieuwe productvarianten in de categorie appelmoes 0% zonder toegevoegde suiker. Als eerste met een kleinverpakking (210ml) die antwoord geeft op het groeiende aantal kleine 1-persoons huishoudens (studenten, singles en ouderen). Als tweede komt HAK met een geheel nieuw concept Grove Appelmoes dat lijkt op zelfgemaakte appelmoes in de smaken appel, appel-kaneel en appel-peer. Alle met een lekkere grove ambachtelijke structuur die volgens een speciaal procedé bereid is. Verder zoals men van de traditionele HAK appelmoes is gewend, zijn alle producten bereid met een speciale mix van appelrassen die grotendeels van dichtbij komen.

Naast het groeiende gamma in appelmoes zonder toegevoegd suiker, haalt HAK ook 50% van de toegevoegde suikers uit alle bestaande klassieke appelmoesproducten.

*Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas – MATw44 2017

Bron: Hak





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 feb EC richt crisiseenheid in voor voedingsindustrie
21 feb Picnic weigert te betalen volgens supermarkt-cao
21 feb Fusie tussen Asda en Sainsbury’s dreigt af te ketsen
21 feb Inhoud en herkomst van ieder product digitaal volgen
21 feb Het verontreinigingsrisico van perslucht beheren (gratis whitepaper)
21 feb De wegenwacht, maar dan voor silo procesinstallaties
20 feb Nieuwe supermarkt Carrefour in Brussel: geen cash, geen kassa en geen schappen
20 feb Kellog legt voorraad cornflakes aan voor 'no deal-Brexit'
20 feb PwC en arc-net gaan strijd aan tegen voedselfraude
20 feb BRC Food 8: Veranderingen in bescherming tegen terrorisme
20 feb 27 maart: Workshop: Social Media in de voedingsindustrie
19 feb Robots bepalend in toekomst voedingsindustrie
19 feb Planbureau: Concurrentiepositie voedingsmiddelenindustrie lijdt onder Brexit
19 feb Albert Heijn belooft Oxfam Novib mensenrechten te verbeteren
19 feb PepsiCo noteert omzetplus van 2%
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?