TIP: Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief.

Aanmelden

Het FoodPro netwerk

FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network! Registreer nu.

Registreren

Of volg ons      

Niet de bitcoin, maar supermarkten in trek bij beleggers

10-01 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - Beleggers zien de aandelen van Europese supermarktketens weer zitten. Een aantal grote aandelenfondsen neemt in 2018 weer meer supermarktbedrijven op in het beleggingsportfolio. Beleggers geven daarnaast aan dat de angst voor Amazon in de voedingsindustrie niet geheel terecht is.

Angst voor Amazon is niet terecht.

"In veel andere sectoren is de angst voor Amazon zeker terecht omwille van de prijsdeflatie, aangezien Amazon dankzij zijn inkoopkracht efficiënter kan werken", aldus Ian Ormiston, Europees fondsbeheerder bij Old Mutual Global Investors, tegen Bloomberg. "Maar in food denk ik niet dat ze op prijs gaan spelen, als je ziet wat ze hebben gekocht.” Ormiston doelt daarmee op Whole Foods en de premium-prijspositionering van de keten. Hoewel er zeker groeiende concurrentie is, wordt de dreiging van Amazon overschat, aldus de investeerder op een briefing voor beleggers in Londen.

Aldi & Lidl

Het fonds van Ormiston heeft aandelen van zowel Ahold Delhaize als van Carrefour in portefeuille. Aldi en Lidl zouden volgens de investeerder een grotere bedreiging vormen voor een aantal partijen in de supermarktwereld.

Ahold Delhaize

Ahold Delhaize presteert volgens de beleggers beter dan de aandelenkoers doet vermoeden. Zeker de plannen om komend jaar voor twee miljard euro eigen aandelen in te kopen, moeten de prijs van het aandeel doen stijgen.

Carrefour

Supermarktgroep Carrefour gaat samen inkopen met Fnac Darty. Een stap in de goede richting, aldus de analisten. Ook omdat het kan leiden tot een efficiënter gebruik van de winkeloppervlaktes op lange termijn.

Sommige beursanalisten vrezen wel voor het transformatieplan van Carrefour. Nog meer kostenbesparingen doorvoeren zou een slecht idee zijn, aldus de analisten. Volgens de beleggers zou eerst de omzetgroei een boost moeten krijgen, zodat de volumes stabiliseren of zelfs weer groeien. Pas dan kunnen kostenbesparingen iets opleveren. 

Bron: Bloomberg



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
20 apr Boodschappen doen in Hong Kong
20 apr Promotiekosten drukken winst Wessanen
20 apr Amazon heeft grote supermarktambities
20 apr HandhygiĆ«ne: de richtlijnen in de voedingsindustrie
20 apr LABELCHECKS.COM biedt etikettering voor meer dan 100 landen
20 apr 24 april: BRC Global Standard-Food Safety
19 apr Picnic verdubbelt capaciteit met nieuw distributiecentrum
19 apr Unilever verwacht verbetering omzet en marges
19 apr De wereldwijde klantenkring van Puccini Bomboni
19 apr Recordomzet voor brouwer Bavaria na forse investeringen in marketing
19 apr Online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto (video)
19 apr Nieuw versus gebruikt: machines of productlijnen kopen kan veel vragen met zich meebrengen
19 apr 16 mei: Training Interne Audit Basis
18 apr Heineken: verkopen stijgen, winst daalt
18 apr Consument kiest weer vaker voor A-merk
Poll
De NVWA zou meer bevoegdheden moeten krijgen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie