Operations en private equity: van vooroordelen naar nuance en gedeelde belangen

08-03 06:03 | bron: FoodPro Network

OOSTERBEEK - Afgelopen jaar organiseerden we bij ARV Group een van onze Ervaringsworkshops. Het thema: wat verandert er voor operations als een Private Equity partij het bedrijf overneemt? En welke lessen zijn uit die ervaringen te leren? Dat deze vragen bij veel operations managers leven, bleek wel uit de snelheid waarmee de workshop was volgeboekt. 

Brede scope

De belangstelling na het sturen van de uitnodigingen was groot. Bovendien bleek dat we mensen met en mensen zonder ervaring met externe investeerders konden verwachten. Om een brede scope te kiezen, het thema van alle kanten goed te kunnen belichten en tot genuanceerde inzichten te komen, besloten we ook een van onze relaties uit de wereld van private equity uit te nodigen. We werken immers bij ARV Group voor zowel directies van familiebedrijven, corporate organisaties, het mkb als private equity partijen.

Zwart-wit beeld

De publieke beeldvorming ten aanzien van private equity namen we als uitgangspunt. Die isimmers vrij zwart-wit. Investeerders en investeringsfondsen worden vaak gezien als partijen met een korte termijnfocus. Vooral gericht op het saneren van het bedrijf en het volstoppen van het bedrijf met leningen. Waarna al snel doorverkoop volgt. Ook tijdens onze Ervaringsworkshop kwamen die beelden al snel op tafel. En de vertegenwoordiger namens de private equity partijen herkende ze uiteraard. Hij gaf aan dat de publieke opinie ten aanzien van private equity - de olifant in de porseleinkast - soms terecht, maar in de meeste gevallen onterecht is.

Belangen en doelen hetzelfde

Door met elkaar in gesprek te gaan, ontstond al snel een veel genuanceerder beeld. Sterker nog: de aanwezigen waren het er vrij snel over eens dat om een fabriek of bedrijf gezond en future proof te maken de belangen nagenoeg altijd hetzelfde zijn. Of je nu als investeerder een financieel belang neemt in een bedrijf, je al jarenlang de eigenaar van een familiebedrijf bent of je als ambitieuze operations manager een forse verbeteropdracht vanuit het moederbedrijf krijgt. Je wilt tenslotte op basis van strategische doelen en ambities en vanuit een helder plan verbeter- en efficiencyslagen maken. Met als gewenst resultaat een goed, gezond en duurzaam draaiende organisatie die garant staat voor optimale resultaten en tevreden klanten. 

Hoge ambities, snelle resultaten

Met dat gevoel van herkenning aan tafel boog de discussie om naar de vraag: wat kunnen we van elkaar leren? De operations mensen raakten met name geïnspireerd door de recht-door-zee mentaliteit van private equity partijen. De durf om hoge ambities te hebben en deze via een stevige, planmatige aanpak waar te maken. De focus op precies die plekken in organisatie, processen en teams waar de grootste verbeterslagen gemaakt kunnen worden. En het snel en strak oplijnen daarvan, waardoor in korte tijd duurzame resultaatverbeteringen gerealiseerd worden. 

Dichter tot elkaar

Vanuit de ervaringen van operations managers met overnames en/of investeerders kwam ook richting de private equity partijen een belangrijk advies naar voren: besef dat er vooroordelen bestaan. Realiseer je dat je daardoor direct met 1-0 achterstaat, waarna vertrouwen winnen de eerste stap moet zijn. Communiceer daarom open en oprecht. Maak vanaf het allereerste moment je bedoelingen en ambities helder. En ga het gesprek aan met de mensen die het uiteindelijk in de praktijk moeten gaan doen. Daarmee kom je dichter tot elkaar, creëer je onderlinge inzichten, ontstaan nuances en begrip en komen gedeelde belangen bijna vanzelf naar boven. Waarna de neuzen snel en makkelijk dezelfde kant op gaan staan en de weg naar continu verbeteren en optimaal resultaat openligt.

Roelant van Herwaarden

Managing Partner ARV Group 

‘Investeerder, eigenaar of manager,

de belangen zijn nagenoeg altijd hetzelfde’ 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 dec Salmonella waarschuwing Hoogvliet en Plus
14 dec Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
14 dec AH to go gaat samenwerken met Thuisbezorgd
14 dec Kerstomzet naar ruim 1 miljard euro
14 dec Nieuwe Europese wetgeving voor etikettering producten
14 dec Overheidssupport export startups scoort hoge ogen
14 dec Leer de geheimen van healthy food design
13 dec FrieslandCampina breidt zijn Spaanse kaas activiteiten uit
13 dec Arla neemt kaasactiviteiten Mondeléz International over
13 dec Vleeskennis compleet: terug naar de basis
13 dec Frits van Eerd: ‘Marktleiderschap heeft nadelen’
13 dec Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
13 dec Workshops disposable cleaning bij Carel Lurvink groot succes
12 dec EFSA gaat gezondheidseffecten toegevoegde suikers nogmaals onderzoeken
12 dec Albert Heijn gooit winkels om: meer eethoeken
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?