ABN Amro: 'Supermarkten lopen verder uit op speciaalzaak'

AMSTERDAM - Supermarkten winnen dit jaar naar verwachting verder terrein op voedingspeciaalzaken. Economen van ABN Amro verwachten dat de verkopen bij een aantal speciaalzaken wel licht zullen stijgen, maar dat die van supermarkten veel sterker zullen toenemen.

ABN Amro verwacht dat de speciaalzaken dit en volgend jaar een bescheiden groei van 0,3 procent laten zien. De prognose voor de supermarkten gaat voor dit jaar en volgend jaar uit van een plus van 1,5 procent.

In 2017 daalden de verkopen van voedingsspeciaalzaken nog met 2 procent, terwijl supermarkten 1,4 procent meer artikelen verkochten. Het is vooral de beweging van supermarkten naar verse producten, wat bij veel speciaalzaken voor minder klanten en dus problemen zorgt.

Deze strijd heeft zijn sporen nagelaten: In de afgelopen acht jaar verdwenen 429 bakkerswinkels, 414 slagerijen en 301 groente- en fruitwinkels. Er kwamen wel speciaalzaken in vis, delicatessen, chocola en kaas bij.

Volgens ABN Amro biedt de vergrijzing wel kansen voor speciaalzaken. Juist ouderen komen relatief vaak bij dit soort winkels.

Bekijk ook: Marktkramen in de voedingssector in 10 jaar tijd gehalveerd

Bron: ANP





Laatste nieuws