ABN Amro: 'Supermarkten lopen verder uit op speciaalzaak'
bron: FoodPro Network
AMSTERDAM - Supermarkten winnen dit jaar naar verwachting verder terrein op voedingspeciaalzaken. Economen van ABN Amro verwachten dat de verkopen bij een aantal speciaalzaken wel licht zullen stijgen, maar dat die van supermarkten veel sterker zullen toenemen.
ABN Amro verwacht dat de speciaalzaken dit en volgend jaar een bescheiden groei van 0,3 procent laten zien. De prognose voor de supermarkten gaat voor dit jaar en volgend jaar uit van een plus van 1,5 procent.
In 2017 daalden de verkopen van voedingsspeciaalzaken nog met 2 procent, terwijl supermarkten 1,4 procent meer artikelen verkochten. Het is vooral de beweging van supermarkten naar verse producten, wat bij veel speciaalzaken voor minder klanten en dus problemen zorgt.
Deze strijd heeft zijn sporen nagelaten: In de afgelopen acht jaar verdwenen 429 bakkerswinkels, 414 slagerijen en 301 groente- en fruitwinkels. Er kwamen wel speciaalzaken in vis, delicatessen, chocola en kaas bij.
Volgens ABN Amro biedt de vergrijzing wel kansen voor speciaalzaken. Juist ouderen komen relatief vaak bij dit soort winkels.
Bekijk ook: Marktkramen in de voedingssector in 10 jaar tijd gehalveerd
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan