Consument kiest weer vaker voor A-merk

ZALTBOMMEL - Consumenten kiezen weer vaker voor A-merken. De honderd grootste merken zagen hun omzet het afgelopen jaar met 2,6 procent groeien. Dit is het hoogste groeicijfer in negen jaar, aldus de jaarlijkse merken-top 100 van marktonderzoeker IRI.
 
Nu het weer goed gaat met de economie, winnen de A-merken terrein terug van de huismerken, die juist tijdens de crisis heel populair waren. Huismerken zijn nog altijd gemiddeld 20 tot 30 procent goedkoper.
 
Aan A-merk Marlboro werd vorig jaar het meest uitgegeven in de supermarkt, met een omzet van 455 miljoen euro. Coca-Cola staat op de tweede plaats met 300 miljoen euro omzet. De grootste stijger is Lay's (+24 procent). Douwe Egberts zakt van plaats 2 naar 8, maar dat heeft met name te maken met het afstoten van Senseo en L'Or.
 
Opvallende nieuwkomer op de lijst is Tony's Chocolonely, dat qua supermarktomzet inmiddels net iets groter is dan M&M's.
 
Ziet u deze trend ook? Discussieer mee met vakgenoten op FoodPro Network.
 
Update: 13-7-2018
 
Bron: IRI




Laatste nieuws