'Vlees zou tot 53 procent duurder moeten zijn'

16-04 06:09 | bron: FoodPro Network
DELFT - De prijs van een hamburger zou eigenlijk 40 procent hoger moeten liggen. Dat komt doordat milieuschade door vleesproductie en de gevolgen voor het klimaat en de biodiversiteit niet worden doorberekend in de verkoopprijs. Aldus Natuur & Milieu dat milieuadviesbureau CE Delft onderzoek heeft laten doen.
 
Wanneer de kosten wel zouden worden doorberekend, wordt rundvlees 40 procent duurder, kippenvlees 26 procent en varkensvlees stijgt dan zelfs 53 procent in prijs, aldus de onderzoekers. CE Delft becijfert dat de maatschappelijke schade door vleesconsumptie van Nederlanders jaarlijks neerkomt op zo'n 4,5 miljard euro.
 
Wereldwijd is er al de hamburgerindex, ook wel Big Mac Index genoemd. Deze index dient als graadmeter voor de koopkracht omdat hamburgers in elk land op dezelfde manier worden geproduceerd.
 
Bron: ANP




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
20 jul Carrefour komt met personal shopper en levering binnen 1,5 uur
20 jul Nestlé snoeit verder in suiker, vet en zout
20 jul Deliveroo gaat samenwerken met sterrenchefs en test restaurantconcept
20 jul Als food merk overleven in Mexico
20 jul Expertisecentrum voor het Slagersambacht
20 jul 27 september: Allergenenbeheersing met VITAL
19 jul Kellogg's vermindert zout- en suikergehalte van ontbijtgranen
19 jul Omzet Unilever groeit minder hard dan verwacht
19 jul Greenyard: ‘We zetten alle mogelijke stappen om de listeriabesmetting op te lossen’
19 jul Biologische landbouw in Nederland neemt toe
19 jul Nederlandse bedrijven gebruiken vaker duurzame cacao
19 jul Nieuwe Europese wetgeving voor etikettering producten
19 jul Voedingsgiganten willen etikettering op basis van kleurcode en portiegrootte
19 jul 5 september: BRC Global Standard-Food Safety
18 jul FrieslandCampina eerste associate member Medical Nutrition International
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie