'Vlees zou tot 53 procent duurder moeten zijn'

21-08 06:07 | bron: FoodPro Network
DELFT - De prijs van een hamburger zou eigenlijk 40 procent hoger moeten liggen. Dat komt doordat milieuschade door vleesproductie en de gevolgen voor het klimaat en de biodiversiteit niet worden doorberekend in de verkoopprijs. Aldus Natuur & Milieu dat milieuadviesbureau CE Delft onderzoek heeft laten doen.
 
Wanneer de kosten wel zouden worden doorberekend, wordt rundvlees 40 procent duurder, kippenvlees 26 procent en varkensvlees stijgt dan zelfs 53 procent in prijs, aldus de onderzoekers. CE Delft becijfert dat de maatschappelijke schade door vleesconsumptie van Nederlanders jaarlijks neerkomt op zo'n 4,5 miljard euro.
 
Wereldwijd is er al de hamburgerindex, ook wel Big Mac Index genoemd. Deze index dient als graadmeter voor de koopkracht omdat hamburgers in elk land op dezelfde manier worden geproduceerd.
 
Bron: ANP




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
18 okt Hak zet suikerreductie in appelmoes voort
18 okt Ondernemer Marcel Boekhoorn neemt HEMA over
18 okt Unilever noteert minder omzet in onrustig derde kwartaal
18 okt Tekort aan technici in voedingsindustrie
18 okt Niet de bitcoin, maar supermarkten in trek bij beleggers
18 okt Industrial Auctions organiseert veilingen in 6 verschillende landen in oktober
18 okt Hoe overleeft u een onaangekondigde audit? 5 praktische tips voor continue voedselveiligheid
17 okt Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
17 okt Danone verkoopt minder babyvoeding
17 okt Unilever wil in gesprek met aandeelhouders
17 okt Belgische voedingsindustrie blijft suikers en vetten reduceren
17 okt Colruyt: duurzame quinoa voeding van de toekomst
17 okt Scherpere EU voedselcontroles: zijn dit voldoende maatregelen?
17 okt Industry 4.0 en Digitize Packaging door velen bekeken tijdens Empack Brussel 2018 (video)
16 okt NestlĂ© test gepersonaliseerde voeding op basis van Instagramfoto's
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie