Als food merk overleven in Mexico

27-09 06:03 | bron: FoodPro Network

MEXICO-STAD - Er zijn genoeg redenen om markten buiten de EU eens nader te bekijken op exportpotentie. En natuurlijk gaat de aandacht dan vaak in eerste instantie uit naar China, India of andere (ex)-BRICs landen. Maar er zijn andere interessante markten. Neem Mexico, met een populatie van 130 miljoen mensen, een gemiddeld inkomen van $19.500 en 45% van de populatie onder 25 jaar de moeite van het nader onderzoeken waard.  

Het eerste dat opvalt bij een marktbezoek is dat het winkelaanbod heel breed is: van premium warenhuizen als El Palacio del Hierro en Liverpool met een exclusief gourmet assortiment, via meer mainstream hypermarkten als Walmart Supercenter en Soriana tot de 1820 discount stores van Bodega Aurrera. Naast de meer dan 16.000 locaties van convenience store Oxxo zijn ook de zogenaamde ‘clubs’, de groothandels van Costco en Sam’s club het bezoeken waard. Mexico is qua importmerken en type producten erg georiënteerd op de USA, wat niet zo gek is als je 3300 km grens deelt. Je ziet dus goed ontwikkelde cereals-, snacks- en frisdrankencategorieën. Maar ook veganistisch, natuurlijk en biologisch voedsel is breed verkrijgbaar – in de meer ontwikkelde gebieden wel te verstaan.  

Walmart is marktleider met meer dan 2.300 winkels verdeeld over 5 winkelformats en een indrukwekkende $ 24 miljard aan sales. De winkelformule Superama (94 winkels) is een premium supermarkt en vaak een eerste start voor importproducten vanuit Europa. Veel buitenlandse merken redden het echter niet in Mexico. Vaak is de merkeigenaar hier (mede) debet aan, omdat men geen rekening houdt met voldoende investeringsbudget en continue aandacht voor het merk ontbreekt. Directe verkoop is lastig, je hebt merchandisers nodig op de winkelvloer om je product verder te ondersteunen, vandaar dat vaak gebruik wordt gemaakt van lokale distribuerende partijen. Een goede lokale partner is de sleutel tot succes, omdat deze partij zorgt dat het budget op de juiste manier wordt ingezet en je merk onder de aandacht blijft.  

TEN heeft recentelijk voor één van haar opdrachtgevers de Mexicaanse food retail in kaart gebracht en een geschikte distributeur gezocht. TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven.

Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 mei IRI: Omzet in plantaardige variatie op zuivel in jaar tijd met 11,4% gestegen
21 mei Burgerinitiatief voor Nutriscore
21 mei Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
21 mei Master Levensmiddelen microbiologie online
21 mei Het verontreinigingsrisico van perslucht beheren (gratis whitepaper)
20 mei Albert Heijn start proef met dynamisch afprijzen van kip en vis
20 mei Refresco ziet volume met 13,4% stijgen
20 mei Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
20 mei Vleesindustrie blijft wereldwijd groeien
20 mei Bizerba bezoekt nationaal en internationaal kampioen Slagerij Kastelein (video)
17 mei Grootste deel voedsel en dranken uit de EU gaat naar Verenigde Staten
17 mei Picnic werkt aan een aparte cao voor e-commerce-bedrijven
17 mei Amazon investeert in maaltijdbezorger Deliveroo
17 mei Nutriscore laat zien: veel ‘verantwoorde’ tussendoortjes niet zo gezond
17 mei Vlees verwerk je met Bizerba! (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?