‘Kindermarketingbeleid levensmiddelenindustrie loopt juist voor op regelgeving’

UTRECHT - Kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten loopt voor op de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Aldus de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding op basis van een grootschalig onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Profundo. 

Het onderzoek is inmiddels door de Hartstichting overhandigd aan de Tweede Kamer. De Alliantie roept op tot nieuwe en scherpere regelgeving.

Onderzoeksbureau Profundo nam het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten onder de loep. Het betreft de top tien grootste fabrikanten van frisdrank, chips, chocolade, koekjes, ijs en snoepgoed en de top vijf van de grootste supermarkten .Het is de eerste keer dat er zoveel bedrijven ondervraagd zijn over hun beleid.

32 van de 58 onderzochte bedrijven lopen met hun kindermarketingbeleid voor op de regelgeving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV)

Negentien bedrijven waaronder acht van de tien koekjesfabrikanten wilden niet meedoen aan het onderzoek.

Bekijk het onderzoeksrapport hier.

Bron: Alliantie Stop Kindermarketing





Laatste nieuws