Carrefour gaat hypermarkten nieuw leven in blazen

PARIJS - Om zijn hypermarkten nieuw leven in te blazen heeft de Franse retailer Carrefour een plan uitgewerkt. Volgens het plan komen er meer outletafdelingen en een rayon met bio in de winkels. De winkels van Carrefour worden echter kleiner.

‘De hypermarkten van hun Carrefour en hun ecosysteem, de formules en ketens in de omgeving, moeten weer plekken worden waar geleefd wordt’ aldus Alain Rabec, verantwoordelijke in Frankrijk tegen de Franse krant Le Figaro. In totaal krijgt 5 procent van alle oppervlakte, dat neerkomt op 100.000 vierkante winkelmeters, een nieuwe functie.

De winkeloppervlaktes zullen anders worden ingedeeld. Zo komt voor onverkochte kleding, elektronica en andere non-foodproducten een outletafdeling. Dit gaat dan wel ten koste van het permanente aanbod. Een twaalftal hypers met outletafdeling in Frankrijk aan het eind van 2018 is het doel.

Verder is het de bedoeling om overtollige oppervlakte af te staan aan andere formules op hetzelfde retailpark. Omdat Carmila 50 procent van de retailparken en winkelcentra rond een hypermarkt van Carrefour beheert, is de retailer vrij om passende buren uit te kiezen. Een duizendtal vierkante meter zal worden omgezet in Promocash-vestigingen, dat is een groothandelsketen van de groep.

Geen sponsorcontracten meer

In 2019 stopt Carrefour met alle sponsorcontracten. Dit betekent dat onder andere de Tour de France en de Franse voetbalcompetitie niet meer door Carrefour gesponsord zullen worden. Sinds 1993 was Carrefour verbonden als sponsor aan de Tour de France, de Franse voetbalcompetitie volgde in 1998. Evenementen die gelinkt zijn aan voeding en retail wil de retailgroep nog wel blijven sponsoren.





Laatste nieuws