Tien tips voor een succesvolle SIAL

PARIJS - De SIAL in Parijs staat weer voor de deur, samen met de Anuga in Keulen de meest toonaangevende food beurs ter wereld. Op 21 oktober aanstaande opent het Parc des Expositions Villepinte haar deuren voor ruim 7.000 food bedrijven uit zo’n 100 landen die hun producten vijf dagen lang zullen exposeren. Daarnaast zullen zo’n 150.000 bezoekers de overvolle treinen, metro’s, taxi’s trotseren om te netwerken, om inspiratie op te doen en de meeste recente innovaties op foodgebied te bekijken. De hele food wereld komt hier immers samen. Tenminste, dat is de verwachting van de organisatie die claimt ‘the world’s largest food innovation exhibition’ te organiseren. 

Zeer hoge verwachtingen dus - maar hoe effectief is deelname aan de SIAL nu eigenlijk? En hoe haal je het maximale uit een beurs, als je eenmaal hebt besloten om te participeren? Over de kosten kunnen we duidelijk zijn, die liegen er niet om. Vierkante meters standhuur (enkele honderden euro’s per m2), standbouw, standbemensing, promotiematerialen, reis- en verblijfkosten – dit alles telt snel op tot enkele tienduizenden euro’s, afhankelijk hoe groots wordt uitgepakt. TEN the export network adviseert bedrijven hoe ze het maximale uit een beursparticipatie kunnen halen. Zelf hebben we op menig food beurs gestaan en ook veel beurzen bezocht, zowel in Europa (Sial, Anuga, ISM, Alimentaria, IFE, PLMA), maar ook daarbuiten (Midden-Oosten, HongKong, Vietnam, China, Zuid-Amerika etc). We weten uit ervaring dat het een goede investering kan zijn, mits exact duidelijk is waarom wordt deelgenomen. Dat doel te realiseren vraagt om een goede voorbereiding, hèt geheim van een succesvolle beursdeelname.

Hoe ziet een goede voorbereiding er dan wel uit? Bij deze een tiental tips:

1.       Definieer het doel van beursdeelname    

2.       Maak een (financieel) plan hoe dit doel te realiseren

3.       Focus op een kernboodschap 

4.       Promoot de beursdeelname ruim van tevoren

5.       Nodig de mensen uit die u wilt ontmoeten

6.       Zorg voor professionele en getrainde stand bemensing

7.       Wees bewust van culturele verschillen

8.       Zorg voor adequate follow up

9.       Meet en evalueer het succes

10.   Laat u inspireren, leer en geniet!  

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Laatste nieuws