Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt

LONDEN - Wanneer supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er liefst driekwart minder van wanneer ze zelf op zoek moeten naar het product in het schap.

Klanten kopen effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de supermarkt, is de conclusie van een Brits onderzoek

De Britse onderzoekers bekeken de verkoopdata van negen grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk: Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose in de periode 2013-2017.

Zes van deze supermarktketens besloten om op vrijwillige basis geen vette, zoete of andere ongezonde tussendoortjes aan de kassa te plaatsen. 

Driekwart minder impulsaankopen

De Britse onderzoekers keken tevens naar het gedrag van circa 7.500 'on the go' shoppers. Klanten die regelmatig kiezen voor een tussendoortje. Op hen was het effect nog extemer. In 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder ongezonde producten aan de kassa dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.





Laatste nieuws