’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’

HILVERSUM - Zeker 30 tot 40 procent van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. Dit is in grote mate te wijten aan de opkomst van online boodschappen doen, in combinatie met lage winstmarges, aldus retaildeskundige Nils van Dam eerder op BNR.

Volgens van Dam hebben supermarkten hoge vaste lasten. Deze schommelen vaak tussen de 60 en 70% van de omzet. Tel daarbij op dat supermarkten vaak moeten concurreren op basis van prijs en er ontstaan al snel problemen.

“De grote ketens hoeven gemiddeld maar 3% te verliezen aan nieuwe online spelers, om hun marge onder de 1% te zien zakken. Dit betekent dat ongeveer 30% van de winkels verlies gaat draaien,” aldus Van Dam. Die meer dan dertig jaar ervaring heeft in de voedingsindustrie en diverse directiefuncties vervulde op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever en AB InBev en nu consultant is bij Duval Union Consulting, een toonaangevend bureau op het gebied van digitale transitie.

“Ketens als Jumbo en Albert Heijn vragen geld voor thuisbezorging. Ze moeten bijna wel, want anders is het niet te bekostigen met alle fysieke winkels die ze ook nog steeds operationeel hebben,” aldus Van Dam.

Volgens van Dam blijven de fysieke supermarkten wel bestaan, maar die zullen volgens Van Dam met name succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken.

“Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen. Grote XL supermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen".

Bent u het met van Dam eens?

 

Bron: BNR





Laatste nieuws