Brexit en food export!?

17-04 06:05 | bron: FoodPro Network

LONDEN - ‘How much more of this can Britain take?’ kopte de Daily Express eerder, en The Times toonde een zeer vermoeid ogende May - ‘driven to despair’ – op haar voorpagina. Special times dus vol onzekerheid voor (food) ondernemers in zowel de UK als de EU.

Britse food ondernemers reageren eigenlijk allemaal hetzelfde op de Brexit ontwikkelingen, enerzijds afwachtend, anderzijds ook geagiteerd. Geen van deze ondernemers heeft voor een Brexit gestemd, ze excuseren zich zelfs voor hun landgenoten en nog meer voor hun politici. Vele van hen doen internationaal zaken en zien de onzekere toekomst met lede ogen aan. De marktlieden op de Londense Borough market die Spaanse hammen en Franse kazen verkopen hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, maar hebben inmiddels hun voorraden flink opgehoogd. Dit doen ook de grotere bedrijven, de retailers en multinationals, hoewel de financiering hiervan ook wel wat hoofdbrekens met zich mee brengt – wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen?  

Op de Nederlandse Ambassade in Londen hoopt men – net als de Nederlandse regering – eveneens dat het allemaal mee zal vallen en er in elk geval geen harde Brexit zal komen. De meeste grotere bedrijven, zeker in de agri-sector met kort houdbare producten, hebben zich verenigd en zijn voorbereid op eventuele obstakels aan de grens. Ondanks alle korte termijn onzekerheid, bottom-line blijft de Britse food markt enorm aantrekkelijk voor Nederlandse producten – en omgekeerd is dat eveneens het geval. Bovendien kunnen de Engelsman en de Nederlander in het algemeen goed met elkaar overweg, de culturele verschillen zijn er wel degelijk, maar met wat (Britse) humor en een pint of beer kunnen heel wat oneffenheden worden gladgestreken.  

Ondertussen zie je in het Britse retailschap wel steeds meer Brits sentiment terugkomen. Britse vlaggen omranden de manden met lokale appels, wortels en uien bij Marks&Spencer, de lokale Britse boer wordt nader uitgelicht op winkelposters en de vrije uitloopeieren zijn van de lokale farm. Natuurlijk zien we dit in vele andere landen ook terug, onder invloed van local-for-local, duurzaamheid- en klimaattrends. Gelukkig zien we ook in de UK ook nog steeds Dutch shortcakes, Belgian curls en French champagne op het supermarktschap. Uiteindelijk zijn consumentenwensen niet afhankelijk van politieke invloeden en (al dan niet tijdelijke) handelsbarrières, maar zijn deze de afgeleide van onderliggende trends als gemak, gezondheid, duurzaamheid en in het geval van food natuurlijk van smaak. En dat zal niet snel veranderen, Brexit of geen Brexit.

Bent u voorbereid op een (harde) Brexit? Wilt u ook uw grenzen verleggen en uw kansen op de internationale food markt verkennen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het gratis SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 jun Jumbo is supermarktketen met meeste franchisevestigingen
04 jun Colruyt test winkelformule voor professionele klanten
04 jun Russische foodretailer VkusVill opent eerste winkel in Nederland
04 jun Vion heropent vandaag productielocatie in Groenlo
04 jun Voedingsindustrie verwacht 17% meer te investeren in 2020
04 jun Maak gebruik van een gratis audit door een Air Liquide expert op het MAP-verpakkingsproces onder gemodificeerde atmosfeer
04 jun Ucrete industrievloeren van Master Builders Solutions bieden Duitse vleesverwerker een kostenefficiënte oplossing
03 jun Huismerken zetten opmars in Europa verder door
03 jun Nestlé gaat snoep en koffie via Deliveroo bezorgen
03 jun Van Rooi Meat nog 2 weken dicht
03 jun Dagelijks haalt 1 miljard euro aan voedsel de winkel niet
03 jun Desinfectie verneveling ingezet tegen verspreiding corona
03 jun Op zoek naar een sterke industriële vloer? (video)
02 jun Personeel Jumbo Elburg besmet met corona
02 jun Picnic wint hoger beroep in zaak Max Verstappen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?