Brexit en food export!?

LONDEN - ‘How much more of this can Britain take?’ kopte de Daily Express eerder, en The Times toonde een zeer vermoeid ogende May - ‘driven to despair’ – op haar voorpagina. Special times dus vol onzekerheid voor (food) ondernemers in zowel de UK als de EU.

Britse food ondernemers reageren eigenlijk allemaal hetzelfde op de Brexit ontwikkelingen, enerzijds afwachtend, anderzijds ook geagiteerd. Geen van deze ondernemers heeft voor een Brexit gestemd, ze excuseren zich zelfs voor hun landgenoten en nog meer voor hun politici. Vele van hen doen internationaal zaken en zien de onzekere toekomst met lede ogen aan. De marktlieden op de Londense Borough market die Spaanse hammen en Franse kazen verkopen hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, maar hebben inmiddels hun voorraden flink opgehoogd. Dit doen ook de grotere bedrijven, de retailers en multinationals, hoewel de financiering hiervan ook wel wat hoofdbrekens met zich mee brengt – wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen?  

Op de Nederlandse Ambassade in Londen hoopt men – net als de Nederlandse regering – eveneens dat het allemaal mee zal vallen en er in elk geval geen harde Brexit zal komen. De meeste grotere bedrijven, zeker in de agri-sector met kort houdbare producten, hebben zich verenigd en zijn voorbereid op eventuele obstakels aan de grens. Ondanks alle korte termijn onzekerheid, bottom-line blijft de Britse food markt enorm aantrekkelijk voor Nederlandse producten – en omgekeerd is dat eveneens het geval. Bovendien kunnen de Engelsman en de Nederlander in het algemeen goed met elkaar overweg, de culturele verschillen zijn er wel degelijk, maar met wat (Britse) humor en een pint of beer kunnen heel wat oneffenheden worden gladgestreken.  

Ondertussen zie je in het Britse retailschap wel steeds meer Brits sentiment terugkomen. Britse vlaggen omranden de manden met lokale appels, wortels en uien bij Marks&Spencer, de lokale Britse boer wordt nader uitgelicht op winkelposters en de vrije uitloopeieren zijn van de lokale farm. Natuurlijk zien we dit in vele andere landen ook terug, onder invloed van local-for-local, duurzaamheid- en klimaattrends. Gelukkig zien we ook in de UK ook nog steeds Dutch shortcakes, Belgian curls en French champagne op het supermarktschap. Uiteindelijk zijn consumentenwensen niet afhankelijk van politieke invloeden en (al dan niet tijdelijke) handelsbarrières, maar zijn deze de afgeleide van onderliggende trends als gemak, gezondheid, duurzaamheid en in het geval van food natuurlijk van smaak. En dat zal niet snel veranderen, Brexit of geen Brexit.

Bent u voorbereid op een (harde) Brexit? Wilt u ook uw grenzen verleggen en uw kansen op de internationale food markt verkennen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het gratis SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl





Laatste nieuws