Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'

ZOETERWOUDE - Op een levensgrote foto in de lobby van het hoofdkantoor in Zoeterwoude zie je twee proostende festivalgangers. Dit herinnert het personeel er dagelijks aan welke rol de bierbrouwer voor zichzelf in de samenleving ziet weggelegd: mensen waar ook ter wereld samenbrengen waardoor begrip en inspiratie ontstaan.

Als die roeping op iemand van toepassing is, dan is het wel op Dennis Zuidam en Arjen Koole, respectievelijk accountmanager retail en innovatiemanager. Samen zijn ze de verbindende schakel tussen Heineken en zijn afnemers. Ze brouwen geen bier, maar voeden hun klanten met alle noodzakelijke data voor een soepel logistiek proces en een transparante communicatie naar de consument. Afmetingen, voedingswaarden, allergenen en alcoholpercentages: alle mogelijk denkbare gegevens worden door hen verzameld en ingevoerd. "We hebben zo'n 450 verschillende producten, die ieder tot wel 250 kenmerken bevatten", legt Zuidam de complexiteit van de operatie uit. "Kun je nagaan hoeveel datapunten dat zijn."

Data is geen sexy onderwerp

Alle productdata van Heineken staan opgeslagen in GS1 Data Source, de centrale database waaruit aangesloten klanten uit de voedingssector kunnen putten. Zo'n onafhankelijke plek zorgt niet alleen voor standaardisatie voor de hele keten, maar draagt ook bij aan de betrouwbaarheid van de gegevens, vertelt Koole. "Data is voor ons van levensbelang. Als wij onze data niet op orde hebben en het staat daardoor verkeerd in de systemen van retailers kunnen zij onze producten niet verkopen." Zo kan verkeerde informatie zorgen voor ruimtegebrek in het schap of - erger nog - voor een allergische reactie bij een bierdrinker. Zuidam: "Data is geen sexy onderwerp. Niemand ziet het, niemand voelt het, behalve als het misgaat. Dat moeten we te allen tijde voorkomen." "We hebben zo'n 450 verschillende producten, die ieder tot wel 250 kenmerken bevatten."

Zelfde regels voor hele markt

Beide heren komen nog uit de tijd dat iedere retailer er zijn eigen systeem op nahield. Buitengewoon inefficiënt en foutgevoelig, aldus de accountmanager retail. "Dan stonden we voor twintig verschillende klanten handmatig verschillende formuliertjes in te vullen, dus de kans op fouten was heel groot." Die tijden zijn gelukkig voorbij, wil ook Koole maar zeggen. "Je merkt dat nu het centraal geregeld is en we met z'n allen één taal spreken. Voor de hele markt gelden nu dezelfde regels."

Heineken was een van de initiatiefnemers van het GS1 datakwalitietprogramma om ervoor te zorgen dat alle data in de GS1 datapool ook daadwerkelijk kloppen. Sindsdien laat de bierbrouwer, net als andere spelers uit de voedingssector, zoals Unilever en PepsiCo, zijn data controleren door een onafhankelijke partij, een zogenaamde Data Management Service. Koole: "Ze kijken of de ingrediënten in het systeem overeenkomen met de verpakking en meten letterlijk alles na wat wij hebben opgegeven."

"We willen inspelen op de steeds luider klinkende vraag naar betrouwbare informatie en meer transparantie."

Automatisering is toverwoord

Nu de bierbrouwer al zijn productdata de afgelopen jaren op orde heeft gebracht, is het tijd voor de volgende stap. Automatisering is daarbij het toverwoord, vertelt innovatiemanager Koole. "We merken dat het nu nog veel handwerk is. En waar handwerk is, kunnen fouten worden gemaakt." Daarnaast wil het bedrijf inspelen op de steeds luider klinkende vraag vanuit de samenleving naar betrouwbare informatie en meer transparantie. "Wij dragen daar graag aan bij door openheid van zaken te geven", zegt Zuidam.

Zie ook: https://www.gs1.nl/nieuws/nieuws/2019/nieuw-gs1-magazine-speelt-toenemend-belang-betrouwbare-data

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Laatste nieuws