Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
bron: FoodPro Network
AMSTERDAM - Liefst drie op de tien consumenten zegt bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO.
Voor producenten kan rechtstreeks leveren aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.
ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is.
Bekijk het hele onderzoek hier.
Bron: ABN AMRO
Laatste nieuws
-
19 mrt Topman Unilever: Nederland belangrijke optie beursnotering ijstak
-
19 mrt Unilever wil ijsjesdivisie met onder meer Magnum afsplitsen
-
19 mrt Financial Times: EU wil invoerheffing graan uit Rusland en Belarus
-
19 mrt Groep aandeelhouders wil dat Nestlé meer inzet op gezonder aanbod
-
19 mrt Holland Foodz neemt Vero Sweet Presents over
-
19 mrt Smit's Uien en Mol Fresh Food fuseren
-
19 mrt Vakbonden ontevreden over loonbod Koninklijke Nederlandse Slagers
-
19 mrt Webinar | Stroomlijn uw bakkerij en zoetwarenprocessen met allergenen- en voorraadbeheer
-
19 mrt Speed Up NPD: Beat the Market with Innovation
-
18 mrt Supermarkten in Frankrijk duurder dan in België
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan