Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?

HEERENVEEN - Een prangende vraag die bij veel ondernemers leeft is: Hoe groei ik van kleine speler in een nichemarkt naar een solide marktpositie in een grotere markt? Met andere woorden: Hoe kan ik voldoende geld genereren om echt een winstgevende business op te bouwen? Iemand die al jarenlang met deze problematiek bezig is is Geoffrey A. Moore. Hij is inmiddels de 70 ruim gepasseerd, maar als hij een lezing geeft voel je de energie de zaal in stromen en merk je dat hij voldoende eigentijdse voorbeelden heeft om zijn theorie te staven. Zijn basis ligt bij high-tech bedrijven, maar hij laat zien dat zijn theorie ook voor foodbedrijven (en vele andere sectoren) opgeld doet.

Geoffrey’s betoog betreft de kloof die bestaat tussen de early adopters en de majority van de productlevenscyclus. De kernproblematiek hier is dat early adopters heel andere beweegredenen hebben om een product te kopen (namelijk oprechte interesse vanuit overtuiging, dan wel visie op de mogelijkheden ervan) dan de majority (die eerst bewezen wil hebben dat het product werkt, o.a. uit de mond van ervaringsdeskundigen). Een belangrijke les is dat je niet met een grote markt moet beginnen, maar goed moet segmenteren en een kleine markt moet kiezen. Moore: ‘In zo’n niche kunnen sterke concurrenten je nauwelijks aanvallen, daar zijn grote bedrijven niet goed in. Heb je hier eenmaal sterke positie bereikt, dan kun je langzaam uitbouwen’. Er zijn ook andere slimme methoden om snel uit te breiden als je als bedrijf al verder bent en een basis hebt staan. Een voorbeeld dat Geoffrey hiervoor aanhaalde is het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat, leverancier van vleesvervangers en opgericht in 2009. Het bedrijf knoopte recentelijk banden aan met Burgerking, dat al een internationaal netwerk heeft, om zo snel internationaal te kunnen uitbreiden.  

Moore heeft inmiddels meer dan 1 miljoen boeken verkocht, dus als je geïnteresseerd bent in het overbruggen van de kloof van niche naar mainstream dan is dit zeker een aanrader. Benieuwd hoe de ideale groeistrategie er voor jouw bedrijf uit zou moeten zien? TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 

Door: TEN the export network - partner FoodPro Network

Bron: Bijeenkomst ‘Crossing the Chasm’ Geoffrey Moore, Oranjewoud Export Academy, juni 2019 - https://oranjewoudacademy.com/x-sessions/x1/oranjewoud/

http://www.geoffreyamoore.com





Laatste nieuws