Krappe arbeidsmarkt: verleid, boei en bind het middenkader

OOSTERBEEK - Op een krappe arbeidsmarkt hebben mensen volop keuze. Werknemers weten welke troeven zij in handen hebben, kennen hun kwaliteiten en houden hun kaarten tegen de borst. Dat vraagt van ondernemers snelheid, alertheid, inlevingsvermogen en oprechte interesse in mensen en hun drijfveren, zowel tijdens sollicitatieprocedures als in de dagelijkse praktijk. De focus op een sterk middenkader is essentieel voor continuïteit, kwaliteit en resultaat. 

Productiebedrijven kampen vaker dan voorheen met niet vervulde vacatures in het middenkader. De vraag overstijgt het aanbod, goede teamleiders en werkvoorbereiders zijn schaars. Wie in de zoektocht naar hen nog steeds de standaard - stroperige, puur vanuit ondernemingsperspectief gestuurde - selectieprocedures volgt, loopt de kans ‘mis te grijpen’. Met alle gevolgen van dien. Een goed middenkader is immers het scharnier tussen directie en operatie. Tussen strategie en uitvoering, tussen plan en prestaties. 

Op volle sterkte brengen

Een wat betreft capaciteit en kwaliteit onderbezet middenkader kan niet de adequate sturing en persoonlijke aandacht aan mensen in de operatie bieden die nodig is. Met overbelasting, teruglopende resultaten en demotivatie als gevolg. Om die negatieve spiraal te voorkomen is er maar één oplossing: de kwaliteit en capaciteit van het middenkader op volle sterkte brengen. En direct achterhalen wat nieuwe kandidaten boeit en bezighoudt en daar veel sneller dan voorheen op inspelen. 

Professionele én persoonlijke voldoening

Het plaatsen van alleen de standaard vacature is vandaag de dag niet genoeg. Het inschakelen van het professionele netwerk van het bedrijf én de persoonlijke omgeving van medewerkers kan minstens zo effectief werken. Is de interesse van een kandidaat gewekt, dan gaat het niet alleen meer om geld en goede arbeidsvoorwaarden. Nieuwe generaties willen hard werken, maar dan wel om daarmee levensgeluk, ervaringen voldoening te bereiken. De baan die je biedt, zal daar dus aan moeten bijdragen. Nu én in de toekomst. Professioneel carrièreperspectief (wat wordt jouw rol in de ontwikkeling van ons bedrijf?) én persoonlijke voldoening op lange termijn (wat levert het je op als mens?) daar draait het om. Dat verschilt van persoon tot persoon, dus maatwerk is een must. 

Thuisgevoel creëren

Uiteraard vraag je je als ondernemer af of een kandidaat past bij je bedrijf. Maar inmiddels geldt ook het omgekeerde: de moderne medewerker wil weten of hij zich thuis voelt en gelooft in de missie, doelstellingen en toekomst van het bedrijf waaraan hij een bijdrage gaat leveren. Ondernemers die hun cultuur, koers en kansen oprecht en aantrekkelijk weten te presenteren, maken op een krappe arbeidsmarkt vaak het verschil. 

Wederzijds commitment

Het verleiden, binden en boeien stopt niet bij werving en selectie, integendeel. Persoonlijke begeleiding en optimale omstandigheden tijdens inwerkperiodes zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers vanaf dag één een band met het bedrijf, hun werk en hun collega’s opbouwen. Oprechte aandacht, een luisterend oor, ruimte voor eigen inbreng en inspelen op situaties in het persoonlijke leven van mensen zorgen voor een goede start en vormen de basis voor het onderlinge commitment tussen medewerker en bedrijf. Die persoonlijke benadering doet het zowel goed tijdens een spontaan gesprek tijdens het werk als in met vaste regelmaat geplande gesprekken, waarin telkens weer de toekomstverwachtingen van mens en bedrijf worden gematcht.

 

Door: Arianne van Tongeren (Ontwikkelingspartners) en Bartelt Blankenberg (ARV Group)

Bron: ARV Group - partner FoodPro Network





Laatste nieuws