Hoe vanzelfsprekend is traceerbaarheid in uw keten?

14-01 06:01 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - ‘Van koe tot gehakt’, ‘van zaadje tot tomaatje’ of ‘van het land naar de klant’. Wil je consumenten díe informatie over hun voedsel kunnen geven, is er transparantie tussen handelspartners nodig. Want intern kunnen bedrijven hun traceerbaarheid dan wel op orde hebben, verderop in de keten of juist terug is dat lang niet altijd zo vanzelfsprekend.

Consumenten willen informatie - meer dan ooit tevoren - over de producten die ze eten, de medicijnen die ze gebruiken en de zorg die ze krijgen. Regeringen nemen wereldwijd maatregelen om burgers te garanderen dat ze veilige, kwalitatief goede producten kunnen kopen. Bedrijven in onder andere de levensmiddelen en de gezondheidszorg zien die noodzaak. Zij willen elke stap in de levenscyclus van een product van bron tot consument kunnen achterhalen en  hebben daarvoor een end-to-end traceerbaarheid oplossing nodig.

Oproep om traceerbaarheid schaalbaar te maken

Bedrijven roepen op GS1 standaarden te gebruiken om traceerbaarheid in de gehele keten mogelijk te maken. Want traceerbaarheid gaat niet over of je dat binnen het eigen bedrijf of alleen met je directe handelspartners kunt, maar juist over én in de gehele keten. Precies dat maken de GS1 standaarden mogelijk. De verschillende bedrijven aan het woord over het belang van transparantie en traceerbaarheid.

Ahold Delhaize: Consumenten vragen om meer transparantie

Anita Scholte op Reimer, Ahold Delhaize: ‘Consumenten vragen om meer transparantie. Dat  begint bij traceerbaarheid. We hebben data nodig om overheden en consumenten te kunnen informeren. Wat ik nu dan nog mis is de interoperabiliteit tussen verschillende systemen. We moeten ervoor zorgen dat dingen gestandaardiseerd zijn en met elkaar de verbinding gaan maken. Dat is waar GS1 een cruciale rol zal spelen. 

Medisch Centrum Leeuwarden: Waterdichte registratie, beter inzicht

Elvira Kok- Baarsma, Medisch Centrum Leeuwarden: ‘Vanaf ontvangst tot gebruik in de OK of op andere verrichtingslocaties scannen we alle implantaten. Met één scan verschillende (deel)processen in gang kunnen zetten, leidt tot een waterdichte medische en logistieke registratie en veel beter inzicht in voorraden en kostprijzen. Dit gaat niet alleen over voldoen aan wet- en regelgeving, maar ook over automatisch voorraadbeheer. Laat de technologie voor je werken.’

Nestlé: Traceerbaarheid vraagt om waarde-netwerk in real-time

Antony Huggett, Nestlé, Zwitserland: ’Er is een wettelijke vereiste: het is één omhoog - één omlaag kunnen traceren. Dat is niet meer genoeg, we moeten veel meer doen dan dat. De grootste uitdaging is hoe we iedereen kunnen laten deelnemen op een manier die iedereen ten goede komt. Onze visie is om echt volledig zicht te hebben op de hele waardeketen, of echt op het waarde-netwerk in real-time. Het sleutelwoord is interoperabiliteit.’

Metro AG: Verbind het fysieke product met de digitale geschiedenis

Britta Gallus, Metro AG Duitsland: ‘Mijn visie op traceerbaarheid is om het fysieke product te verbinden met de digitale geschiedenis. Om informatie over het product - de geschiedenis - beschikbaar te maken voor onze klanten. Tijdens een persconferentie was een visser er trots op dat hij rechtstreeks met zijn klanten kon communiceren. Met de internationale standaarden maakt GS1 die afstemming in de keten voor traceerbaarheid mogelijk. Heel belangrijk.’

Carrefour: Traceerbaarheid is een kwestie van delen

Emmanuel Delerm, Carrefour Frankrijk: ‘Traceerbaarheid is een kwestie van delen, delen van gegevens, delen van processen, delen van het beste wat mensen doen om producten te produceren tegen een redelijke prijs. Hadden we het eerst over barcodes en dergelijke, we hebben het nu over data en de semantiek achter de data. Het gaat niet alleen van boerderij of boer tot bord, maar voor iedere stakeholder die betrokken is in onze keten.’

Traceerbaarheid heeft invloed op uw bedrijf en consumenten. Lees meer informatie over de internationale GS1 standaarden voor traceerbaarheid.

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 jan Picnic blijft groeien en opent (weer) nieuw distributiecentrum
19 jan Topeconomen: Biden goed voor economie en handel
19 jan Werknemers van Cargill staken vanwege conflict over nieuwe cao
19 jan Consumentenbond: 'Veel maaltijdvervangende repen en shakes ongezond'
19 jan Webinar: Business Intelligence voor de food branche
19 jan Gesprekken over supermarkt-cao vandaag hervat
19 jan De sterkste vloer voor de voedingsindustrie (video)
19 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
19 jan Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
18 jan PLUS intensiveert samenwerking met Too Good To Go
18 jan Picnic bekijkt uitbreiding naar Frankrijk
18 jan PepsiCo wil in 2040 klimaatneutraal zijn
18 jan Circular Food Center: wereldvoorbeeld in aanpak voedselverspilling
18 jan Veel Nederlanders gebruiken voedingssupplementen
18 jan Webinar: Digitalisering in de AGF-industrie met Aptean Food & Beverage ERP
18 jan Weet u wat de kosten kunnen zijn als u niet over het juiste compressortype beschikt in uw levensmiddelenproductie?
15 jan CBS: 'Ruim 35% van de Nederlanders koopt wel eens online maaltijden'
15 jan Rouveen Kaasspecialiteiten gaat Friese schapenkaas produceren
15 jan Export eurolanden nadert niveau van voor de coronacrisis
15 jan Voedingsindustrie blijft flink investeren in 2021
15 jan Gesprekken over keurmerk 'FarmerFriendly' krijgen een vervolg
15 jan Paper wijzigingen IFS Food versie 7
15 jan Geef je winkel, showroom en kantoorruimte een frisse uitstraling met een MasterTop-polyurethaan gietvloer met BREEAM A+ classificatie
14 jan Unilever verwacht verbetering in tweede helft van het jaar
14 jan Arla Foods wil flink groeien met online verkopen van zuivel
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?