Supply chain en commercie: van onderlinge strijd naar een gezamenlijk strijdplan

13-10 06:03 | bron: FoodPro Network

OOSTERBEEK - Het is altijd weer spannend. De introductie van een nieuw product of een nieuwe dienst. En het wordt nog spannender - en vervelend - als blijkt dat er niet meteen goed, niet op tijd of tegen veel hogere kosten dan gedacht geleverd wordt. In veel gevallen zijn dan de impact op processen en kosten binnen de totale supply chain onvoldoende meegenomen. Men is niet in staat de werkelijke kosten van de supply chain inzichtelijk te maken, heeft een globale aanname gedaan of is die kosten simpelweg vergeten mee te nemen. De vraag is niet alleen hoe dat komt, maar vooral hoe je het kunt voorkomen.

Het onderliggende probleem is de spanning tussen enerzijds supply chain en anderzijds commercie. Herkenbaar?

De echte oplossing?

Beide afdelingen dienen het gezamenlijke bedrijfsdoel. Maar vaak wordt binnen de supply chain gestuurd op standaardisatie, efficiency en kosten, terwijl commercie inspeelt op nieuwe kansen in de markt, nieuwe markten aanboort en regelmatig de klantvraag beantwoord door afspraken te maken en beloftes te doen, die de uitzondering vormen op de standaard processen in de supply chain. De supply chain wordt het blok aan het been van commercie. Omgekeerd wordt commercie door de supply chain gezien als de verstoorder van orde, regelmaat en efficiency. Zo ontstaat er strijd en tegenstrijdigheid tussen beide afdelingen. De gezamenlijke bedrijfsdoelstelling raakt uit zicht en van optimale prestaties en resultaten is dan geen sprake meer. Om dit te voorkomen wordt de oplossing al snel gezocht in rapportage-software om een ERP-pakket heen of worden er bijvoorbeeld Sales & Operations Planning en/of New Product Development processen opgesteld. Maar het echte probleem wordt er niet mee opgelost.

Dialoog en afstemming

Die oplossing ligt in de dialoog en afstemming tussen beide afdelingen. In het kennen van elkaars mogelijkheden en beperkingen. En het erkennen van de impact van elkaars denken en handelen op elkaars werk en prestaties. Dát is de basis voor het formuleren van één gezamenlijk plan om de algemene bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Consensus en steun

In dat plan vormen de commerciële doelstellingen, integrale kosten - dus óók die van de totale supply chain - en efficiënte standaardprocessen de basis. Spelen we op safe of gaan we voor tijdelijk lager rendement, met het oog op groei op langere termijn?

Het plan vraagt om de steun en eenduidige sturing van de bedrijfsleiding en kan alleen succesvol zijn als supply chain en commercie gestructureerd - gepland en ongepland - samenwerken. Consensus daarover bereik je op basis van beschikbare data en informatie, marktkennis, ervaring en desnoods fingerspitzengefühl.

Het gaat er in essentie om dat je in gezamenlijkheid tot een eenduidig besluit komt. No go? Over tot de orde van de dag. Go? Ga samen de strijd aan om er een succes van te maken.

 

Door: Stephan Verboom
Partner ARV Group





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?