Winst behalen met slimme GS1 barcodes in aanpak voedselverspilling

12-04 06:03 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Wereldwijd komt er een sterke beweging op gang om voedselverspilling tegen te gaan. David Kat is pionier bij Wasteless, een jonge, vooruitstrevende onderneming die supermarkten helpt voedselverspilling tot een minimum te beperken. GS1 en Wasteless hebben elkaar gevonden in een effectieve samenwerking om dit te realiseren met slimme GS1 barcodes. Verse artikelen worden daarmee automatisch afgeprijsd aan de hand van het dichterbij komen van de houdbaarheidsdatum.

David Kat: “33% van al het geproduceerde voedsel wordt verspild. Met andere woorden: één derde van alle inspanningen in het voedselsysteem is verspilde moeite. Zolang voedselverspilling geldt als de 'cost of doing business' blijft het ‘dweilen met de kraan open’. Voedselverspilling is verantwoordelijk voor 8% van de mondiale CO2-uitstoot, maar de reductie daarvan wordt nog veel te weinig ingezet als ‘eenvoudige’ oplossing voor de uitdagingen waarvoor wij allen staan.”

Slimme barcode met houdbaarheidsdatum

Wasteless helpt bedrijven met oplossingen en één daarvan is een oplossing met de GS1 DataBar. “Het dynamische afprijssysteem van Wasteless werkt op basis van de houdbaarheidsdatum van versproducten. Een pricing engine bepaalt met behulp van kunstmatige intelligentie de kans dat een product met een vastgestelde houdbaarheidsdatum verkocht zal worden of dat deze datum verstrijkt. Met het gevolg dat het dan zou worden weggegooid. Nu gebeurt het afprijzen o.a. handmatig, met ooit bedachte procedures,zoals met de 35% kortingssticker. Als de voorraad wordt beheerd met slimme GS1 Date Enabled Barcodes (zoals de GS1 DataBar of GS1 DataMatrix), is veel winst te behalen: zowel in geld, tijd als in milieudoelstellingen. Als er naast de artikelcode ook de houdbaarheidsdatum in de barcode staat, kan de kassa automatisch beoordelen hoelang het product nog houdbaar is en de prijs voor de consument daarop aanpassen.”

'Als de voorraad wordt beheerd met slimme GS1 barcodes is veel winst te behalen.'

Goed beeld van voorraad

Wasteless bouwt een zeer gedetailleerd beeld op welke voorraad met welke houdbaarheid in de winkel ligt. “Aan de achterdeur krijgt het systeem input over de producten die de supermarkten ingaan met de daarbij horende houdbaarheidsdatum. Met het kassasysteem wordt geregistreerd welke producten met welke houdbaarheidsdatum worden verkocht. Dat is alleen mogelijk als er aan de kassa ook daadwerkelijk uitgelezen kan worden wat de houdbaarheid is van het verkochte product. Hiervoor is de GS1 DataBar dus bij uitstek geschikt. Gebruik van deze standaard is nog niet wijdverbreid, maar wordt wel steeds vaker toegepast”.

Verkocht in plaats van weggegooid

Met het systeem van Wasteless wordt een nieuwe driver geïntroduceerd om grote sprongen te maken. “Het gaat om het veel beter afprijzen en het tonen van prijzen op dynamische prijskaartjes. Met de inzet van Wasteless neemt de kans toe dat versproducten worden verkocht in plaats van weggegooid. Voor de retailer is cruciaal dat die zijn omzet zal zien stijgen. De retailer genereert daarnaast nieuwe data die ook voor de producenten zeer waardevol kan zijn. Productieprocessen worden geoptimaliseerd aan de hand van de actuele vraag. Overstappen naar de GS1 DataBar levert dus voor zowel de retailer als de producent grote voordelen op.”

'Het gaat om het veel beter afprijzen en het tonen van prijzen op dynamische prijskaartjes.'

Veel resultaat, minimale investering

De data gedreven aanpak van voedselverspilling leidt volgens David Kat tot veel resultaat tegen een minimale investering. “Als je met dynamische prijzen werkt, kun je daar een return on investment op verwachten van drie- tot vierhonderd procent. Als je het weggooien van twee zalmsteaks ermee voorkomt, dan heb je de prijs van een schapkaartje al terug.”

Hij vindt gebruik van een standaard zoals GS1 van groot belang. “In ons geval willen we dat wat door de producent (of via de weegschaal in de winkel) op de verpakking wordt gezet, ook daadwerkelijk door de kassa’s, zelfscanners en self check outs kan worden uitgelezen. Hierbij zijn standaarden essentieel. In Italië heeft supermarktketen Iper de end-to-end, turn-key, Wasteless oplossing. Zij maken gebruik van kunstmatige intelligentie om voedselverspilling tegen te gaan, met hulp van hun leverancier Amadori, GS1, NCR en Deloitte. Het hele project, end-to-end, was in drie weken live. En dat is een belangrijke les: retailers en producenten zien nu dat het geen IT-project is, maar een relatief simpele aanpassing. In Nederland zullen wij meerdere toepassingen gaan zien, als eerste gaat de duurzame supermarktketen Marqt ermee aan de slag.”

Alle versverkopers over de streep trekken

GS1 Digital Link is volgens David een goed voorbeeld van hoe we de toekomst tegemoet moeten treden vanuit onze maatschappelijke opdracht. Door het zetten van de standaarden die door de industrie worden gedragen, blijft interoperabiliteit geborgd en ontwikkelen we samen nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Wasteless en GS1 hebben elkaar hierin gevonden. Uiteindelijk moeten we alle versverkopers zien te overtuigen, dat er vrij eenvoudig veel winst te behalen is door verspilling van voedsel te voorkomen. We worden er allemaal beter van.”

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 mei Dairy Campus experimenteert met indikken van melk
14 mei Paleo wil aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen
14 mei Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders over
14 mei Meer lokale producten in restaurants van de overheid
14 mei Eten in schoolkantines gezonder, maar wel meer fastfoodketens in schoolomgeving
14 mei Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
12 mei Delivery Hero gaat opnieuw concurrentie aan met Thuisbezorgd in Duitsland
12 mei Ahold Delhaize ziet online omzet verdubbelen
12 mei Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
12 mei Foodmerken zien brood in mukbang
12 mei Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
11 mei Terrassen langer open wanneer versoepelingen door gaan
11 mei Picnic start in Frankrijk als TocToc
11 mei Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Duurzaamheid is een ontdekkingstocht'
11 mei Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
11 mei Lotus Bakeries neemt belang in Oot
11 mei Nestlé neemt Amerikaans bedrijf Nuun over
11 mei Ruys stopt als interim inspecteur-generaal bij NVWA
11 mei 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
11 mei Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
11 mei Krachtige verlichting voor hoge ruimtes met een intelligent en robuust design
10 mei Bijna de helft van de wereldbevolking eet te weinig groenten en fruit
10 mei FrieslandCampina breidt productiecapaciteit in Hongarije uit
10 mei Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
10 mei Nestlé neemt stevige maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?