Concreet voornemen voor stijging vleesprijs

05-11 09:27 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Diverse grote media berichten eerder dat Nederlanders een eerlijke -hogere- prijs van vlees accepteren, als er een goede bestemming is voor de meerprijs. Momenteel is 52% van onze bevolking het eens met het voornemen om een meerprijs te herinvesteren in goedkopere groenten en fruit, verandersteun aan boeren en koopkrachtreparatie voor lagere inkomens. Bij stemmers op de huidige regeringspartijen loopt dit percentage op tot 62%. De TAPP Coalitie liet dit eind oktober onderzoeken en verstevigt met deze representatieve cijfers het draagvlak onder haar concrete voornemen dat vanochtend werd toegelicht in Nieuwspoort, Den Haag aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Kamerleden en duurzaamheidscommissies waren aanwezig van: CDA, D66, GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren. Deze partijen gaven aan mogelijkheden te zien in het voornemen. Paul Smeulders (GroenLinks) loofde het voornemen om zijn totaalaanpak. De vleessector omarmt het voornemen niet maar gaf bij monde van Dé van de Riet (COV) aan in gesprek te willen blijven en blij te zijn met de verbindende aanpak.

Sinds 2018 verbindt de TAPP Coalitie (True Animal Protein Price) meningen en kennisgebieden door brede maatschappelijke gesprekken over een logische manier om ons vlees toekomstbestendig te maken. Dat leidde tot een gedragen voornemen om daadwerkelijk te komen tot een andere wijze van beprijzen waar iedereen beter van wordt; onze dieren, ons klimaat, onze boeren, onze economie en wij als consumenten.

In het doorgerekende voornemen stijgen de vleesprijzen aan de kassa langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen. Van de overheid wordt gevraagd het voornemen in te richten en uit te voeren, namens de Nederlanders. De opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen worden beheerd in het in te richten Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Een transparant fonds dat onder controle zal staan van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie die hiervoor een interactieve online omgeving zal inrichten en meerdere keren per jaar bestedingsoverleg met de overheid zal hebben.

Professor Pier Vellinga, voorzitter TAPP Coalitie: ‘Door onze grondige overleggen met zoveel partijen in ons land ligt er nu een gedragen voornemen, dat we op haalbaarheid lieten doorrekenen, waarmee we als Nederlanders in 2030 tot 1,3 miljard euro per jaar samen beschikbaar stellen. Een gigantisch bedrag dat terugvloeit naar een ander, beter Nederland via onze boeren, goedkopere groenten en fruit en koopkrachtreparatie voor lagere inkomens. We draaien met dit voornemen de zaken om: we reiken de overheid een concrete aanpak aan in plaats van hen vragen óm een aanpak’.

Berekeningen en draagvlakonderzoek werden uitgevoerd door respectievelijk CE Delft ism CLM en DVJ-insights.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 sep Rechtstreex opent tweede distributiecentrum
17 sep Coca-Cola Europacific Partners behaalt als eerste in Nederland duurzaam watermanagement certificaat
17 sep Tweede Amerikaanse staat verkoopt belang in Unilever vanwege ijsboycot Israël
17 sep Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
17 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
17 sep Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
16 sep Picnic haalt 600 miljoen euro groeigeld op
16 sep DSM en Meatable gaan kweekvleesmedium verder ontwikkelen
16 sep Up-to-date zijn met Voedselwetgeving
16 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
16 sep Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
15 sep Iglo eigenaar stapt in markt van laboratorium vis
15 sep Belgen kochten meer voeding en alcohol
15 sep Online bezorgdienst Manaw wil naar landelijke dekking binnen 5 jaar
15 sep Consument wil snelle levering online eten en drinken
15 sep Allergenenmanagement: een wereld te winnen
15 sep Schot’s vishandel investeert in de esthetische Ucrete CS vloer van Master Builders Solutions
14 sep Zuivelproducent Formo haalt 50 miljoen dollar aan groeigeld op
14 sep DSM gooit strategie om en gaat zich alleen richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen
14 sep Vion: lening gekoppeld aan duurzaamheid
14 sep Whitepaper | Hoe grote foodbedrijven technologie inzetten om de winstgevendheid te verhogen
13 sep HAK lanceert vandaag nieuwe groene campagne met Elise Schaap (video)
13 sep Albert Heijn rondt overname DEEN af en start ombouw winkels
13 sep KHN: horeca dubbel gepakt met nieuwe maatregelen kabinet
13 sep Plantible haalt nog eens 21,5 miljoen dollar op
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?