IRI: 'Vraag naar duurzaam geproduceerde voeding in supermarkt groeit met 28%'

ZALTBOMMEL - De vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk in de supermarkt is de eerste helft van 2019 gegroeid met 28%. Dit terwijl de totale markt maar met 4% groeide.

In de eerste 6 maanden van 2019 is er in supermarkten voor 2,5 miljard euro verkocht aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid. In dezelfde periode een jaar eerder lag dit op nog op 2,0 miljard euro. Een vijfde van de boodschappen in de supermarkt wordt inmiddels besteed aan voeding met een keurmerk. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI Nederland.

Het Beter Leven keurmerk is met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. De omzet van producten onder dit keurmerk groeide met 32%, met name in eieren, varkensvlees en vleeswaren. De totale omzet in voeding met het Beter Leven keurmerk ligt nu op circa 1,1 miljard euro.

De productgroep eieren heeft inmiddels het hoogste aandeel keurmerken. Binnen het segment vis en vlees ligt voor diepvriesvis met het keurmerk ASC en MSC en vers varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk het aandeel van producten met een keurmerk op bijna 100%. In brood en kaas wordt voor minder dan 3% onder een keurmerk verkocht. 

 

Bron: IRI Nederland





Laatste nieuws