6 tips voor succesvolle (food) export

HEERENVEEN - De export van Nederlandse voedingsproducten is in 2019 met gemiddeld 5% gegroeid. Volgens de recente sectorprognose van ABN Amro is de verwachting dat de hogere vraag vanuit het buitenland zal standhouden in 2020. De uitvoerwaarde van vlees blijkt het hardst te zijn gestegen met ruim 7% als gevolg van het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest hetgeen resulteerde in een wereldwijd tekort aan varkensvlees. Vrijwel alle productgroepen kenden een stijging, bijvoorbeeld verse groenten, aardappelen en fruit, hoewel in die cijfers ook de wederuitvoer moet worden meegenomen. De uitvoerwaarde van zuivel steeg echter beperkt, met een stijging voor Duitsland, maar dalingen voor landen als China, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Voor de komende jaren verwacht ABN Amro een verdere exportstijging, zich baserend op de groeiende consumptieve bestedingen in een aantal belangrijke afzetmarkten. Natuurlijk kan er van alles gebeuren in deze onzekere tijden van handelsoorlogen en -afspraken, van Brexit en uitbraak van virussen. Is het in zo’n volatiele setting dan verstandig om met export te beginnen? Dat ligt eraan. Het is belangrijk om als bedrijf de volgende ‘hamvragen’ te stellen, ook als je niet actief bent in de markt van (plantaardig) vlees:  

Hamvragen export:

  1. Wat is je ambitie?                                                      – dit wil ik
  2. Wat is de huidige situatie van je bedrijf?                      – dit ben ik
  3. Waarin maak je het verschil?                                      – dit heb ik
  4. Op welke trends kun je inspelen?                                – dit zie ik
  5. Hoe sla je de brug tussen concept en exportmarkt        – dit doe ik
  6. Hoe realiseer je een werkend businessmodel                – met dit resultaat

Het begint namelijk altijd bij de ambitie en de haalbaarheid daarvan. En de echte hamvraag is natuurlijk: Wat is je toegevoegde waarde? Waarin kun je het verschil maken ten opzichte van concurrentie in andere markten? Als dit duidelijk is en de focusmarkten bepaald zijn, komen de ‘hoe’ vragen aan de orde. Hoe vind ik een betrouwbare buitenlandse partner, hoe regel ik de logistiek, noem maar op. Het zijn vragen die wij al jarenlang te horen krijgen van onze opdrachtgevers en waar we je graag bij ondersteunen. Hetzij in coaching of sparringsessies, of door als interim exportmanager een deel van de praktische uitvoering ter hand te nemen.

Misschien dat met het afnemen van de vleesconsumptie, het woord hamvraag t.z.t. ook wordt vervangen door een plantaardig alternatief?

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Dit is mogelijk in sparringsessies, maar ook als uitvoerende van uw exportklussen in een interim-rol. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 


Bron: TEN - partner FoodPro Network





Laatste nieuws