6 tips voor succesvolle (food) export

23-11 06:03 | bron: FoodPro Network

HEERENVEEN - De export van Nederlandse voedingsproducten is in 2019 met gemiddeld 5% gegroeid. Volgens de recente sectorprognose van ABN Amro is de verwachting dat de hogere vraag vanuit het buitenland zal standhouden in 2020. De uitvoerwaarde van vlees blijkt het hardst te zijn gestegen met ruim 7% als gevolg van het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest hetgeen resulteerde in een wereldwijd tekort aan varkensvlees. Vrijwel alle productgroepen kenden een stijging, bijvoorbeeld verse groenten, aardappelen en fruit, hoewel in die cijfers ook de wederuitvoer moet worden meegenomen. De uitvoerwaarde van zuivel steeg echter beperkt, met een stijging voor Duitsland, maar dalingen voor landen als China, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Voor de komende jaren verwacht ABN Amro een verdere exportstijging, zich baserend op de groeiende consumptieve bestedingen in een aantal belangrijke afzetmarkten. Natuurlijk kan er van alles gebeuren in deze onzekere tijden van handelsoorlogen en -afspraken, van Brexit en uitbraak van virussen. Is het in zo’n volatiele setting dan verstandig om met export te beginnen? Dat ligt eraan. Het is belangrijk om als bedrijf de volgende ‘hamvragen’ te stellen, ook als je niet actief bent in de markt van (plantaardig) vlees:  

Hamvragen export:

  1. Wat is je ambitie?                                                      – dit wil ik
  2. Wat is de huidige situatie van je bedrijf?                      – dit ben ik
  3. Waarin maak je het verschil?                                      – dit heb ik
  4. Op welke trends kun je inspelen?                                – dit zie ik
  5. Hoe sla je de brug tussen concept en exportmarkt        – dit doe ik
  6. Hoe realiseer je een werkend businessmodel                – met dit resultaat

Het begint namelijk altijd bij de ambitie en de haalbaarheid daarvan. En de echte hamvraag is natuurlijk: Wat is je toegevoegde waarde? Waarin kun je het verschil maken ten opzichte van concurrentie in andere markten? Als dit duidelijk is en de focusmarkten bepaald zijn, komen de ‘hoe’ vragen aan de orde. Hoe vind ik een betrouwbare buitenlandse partner, hoe regel ik de logistiek, noem maar op. Het zijn vragen die wij al jarenlang te horen krijgen van onze opdrachtgevers en waar we je graag bij ondersteunen. Hetzij in coaching of sparringsessies, of door als interim exportmanager een deel van de praktische uitvoering ter hand te nemen.

Misschien dat met het afnemen van de vleesconsumptie, het woord hamvraag t.z.t. ook wordt vervangen door een plantaardig alternatief?

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Dit is mogelijk in sparringsessies, maar ook als uitvoerende van uw exportklussen in een interim-rol. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 


Bron: TEN - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 jan Unilever wil maatschappelijk verantwoorde handelspartner en werkgever zijn
22 jan Eerste Belgische online supermarkt wil eind maart starten
22 jan Hogere omzet en winst voor Ardo
22 jan Starters die na juni 2020 zijn begonnen lopen overheidssteun mis
22 jan Whitepaper zout- en suikerreductie: 4 criteria voor succesvol reduceren
22 jan Wereldwijde spelers in voedselveiligheid zien certificatie als ‘paspoort voor handel’
22 jan Van land naar klant (video)
21 jan Jumbo wint marktaandeel - Aldi levert in
21 jan Slimme winkelwagens met kassafunctie in de VS (video)
21 jan Frituurspeciaalzaken: 300 miljoen euro omzetverlies
21 jan Visie op gezond en circulair voedselsysteem in 2050
21 jan Er bestaat geen kant-en-klaarmaaltijd om veranderhonger te stillen
21 jan Ook Normec Foodcare partner geworden FoodPro Network: In de hele keten alles onder controle
20 jan Marktplaats stopt verkoop kleding maaltijdbezorgers na run door avondklok
20 jan Albert Heijn vergroot marktaandeel iets door groei online boodschappen
20 jan Avondklok: voorstel is nu van 20.30 tot 4.30 uur
20 jan Ondanks coronacrisis kwamen er vorig jaar 3.200 horecabedrijven bij
20 jan Tony's Chocolonely bouwt Tony’s Open Chain verder uit
20 jan Meer lokale producten in restaurants van de overheid
20 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
20 jan Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
20 jan Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
19 jan Picnic blijft groeien en opent (weer) nieuw distributiecentrum
19 jan Topeconomen: Biden goed voor economie en handel
19 jan Werknemers van Cargill staken vanwege conflict over nieuwe cao
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?