Consumentenbond: Consumenten willen minder suiker en zout in voedingsmiddelen
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - Consumenten willen dat fabrikanten minder suiker en zout aan producten toevoegen. Dit blijkt uit panelonderzoek van de Consumentenbond onder 782 respondenten. De Consumentenbond roept staatssecretaris Blokhuis (VWS) daarom op om ambitieuzere plannen op te stellen voor productverbetering.
91% van de consumenten vindt het een goede zaak als fabrikanten minder suiker en zout aan verpakte voedingsmiddelen toevoegen. Een groot deel van de consumenten geeft aan dat fabrikanten daarvan nu te veel gebruiken. Ruim driekwart wil dan ook dat fabrikanten worden verplicht om minder zout en suiker toe te voegen.
Om te zorgen dat aan deze wensen van consumenten gehoor wordt gegeven, heeft de Consumentenbond gereageerd op het voorstel voor een nieuwe aanpak voor gezondere voedingsmiddelen van het ministerie van VWS. De Consumentenbond vindt het positief dat het ministerie productverbetering niet langer overlaat aan de fabrikanten zelf. Maar de voorstellen die VWS nu op tafel heeft liggen, gaan niet ver genoeg.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Keer op keer laten onze tests zien dat er grote verschillen zitten in de hoeveelheid suiker, verzadigd vet en zout in vergelijkbare producten. Veel fabrikanten kunnen hun producten dus gezonder maken dan ze nu zijn. Daar moeten strenge richtlijnen voor komen, met sancties voor de fabrikanten die achterblijven. Die bal ligt nu bij Blokhuis.’
Bekijk hier een aantal voorbeelden uit recente onderzoeken van de Consumentenbond waaruit blijkt dat fabrikanten hun producten gezonder kunnen maken.
Bron: Consumentenbond
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan