Consumentenbond: Consumenten willen minder suiker en zout in voedingsmiddelen

03-07 10:02 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Consumenten willen dat fabrikanten minder suiker en zout aan producten toevoegen. Dit blijkt uit panelonderzoek van de Consumentenbond onder 782 respondenten. De Consumentenbond roept staatssecretaris Blokhuis (VWS) daarom op om ambitieuzere plannen op te stellen voor productverbetering.

91% van de consumenten vindt het een goede zaak als fabrikanten minder suiker en zout aan verpakte voedingsmiddelen toevoegen. Een groot deel van de consumenten geeft aan dat fabrikanten daarvan nu te veel gebruiken. Ruim driekwart wil dan ook dat fabrikanten worden verplicht om minder zout en suiker toe te voegen.

Om te zorgen dat aan deze wensen van consumenten gehoor wordt gegeven, heeft de Consumentenbond gereageerd op het voorstel voor een nieuwe aanpak voor gezondere voedingsmiddelen van het ministerie van VWS. De Consumentenbond vindt het positief dat het ministerie productverbetering niet langer overlaat aan de fabrikanten zelf. Maar de voorstellen die VWS nu op tafel heeft liggen, gaan niet ver genoeg.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Keer op keer laten onze tests zien dat er grote verschillen zitten in de hoeveelheid suiker, verzadigd vet en zout in vergelijkbare producten. Veel fabrikanten kunnen hun producten dus gezonder maken dan ze nu zijn. Daar moeten strenge richtlijnen voor komen, met sancties voor de fabrikanten die achterblijven. Die bal ligt nu bij Blokhuis.’ 

Bekijk hier een aantal voorbeelden uit recente onderzoeken van de Consumentenbond waaruit blijkt dat fabrikanten hun producten gezonder kunnen maken.

 

Bron: Consumentenbond





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
10 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 10 t/m 21 augustus
07 aug Uber moet het vooral hebben van de bezorging van eten
07 aug Omzetgroei van 4 procent voor Corbion in eerste helft van 2020
07 aug Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
07 aug Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
07 aug Blijf vanaf 12 euro per dag in contact met uw doelgroep: de voedingsindustrie
06 aug Resultaten onderzoek naar prijzen in voedselketen verschijnen in september
06 aug NVWA gaat inspectieresultaten van horecabedrijven openbaar maken
06 aug Muller: ‘stevige’ winstdeling personeel AH
06 aug Verschuivingen in Nederlandse zuivelconsumptie
06 aug Meer omzet en hoger verlies voor Beyond Meat
06 aug Eten in Hong Kong
06 aug SGS Digicomply (video)
05 aug Ahold Delhaize ziet winst verdubbelen
05 aug Starbucks, Pizza Hut en Burger King sluiten zich aan bij Thuisbezorgd.nl
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?