Resultaten nieuw onderzoek van Deloitte naar online boodschappen doen

ROTTERDAM - Online boodschappen doen is door de coronacrisis toegenomen, zo blijkt ook uit het jaarlijkse Consumentenonderzoek van Deloitte. Zestig procent van de online klanten doet zijn boodschappen bij Albert Heijn (+3%), Jumbo is goed voor circa 33% van de online klanten (+2%), gevolgd door Picnic met 29% (+1%). Circa 3% van de consumenten geeft aan al eens levensmiddelen bij Amazon te hebben besteld.

De resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd tijdens het Food Retail Webinar 2020. In de presentatie wordt ook een inspirerend perspectief getoond op de veranderende retail industry. U kunt de presentatie hier bekijken.

Begin juni 2020 namen 2.376 consumenten deel aan dit onderzoek. In de periode vanaf maart tot en met juni 2020 wordt het consumentengedrag sterk beïnvloed door de overheidsmaatregelen omtrent COVID-19. De vragen in deze editie van het onderzoek waren grotendeels hetzelfde als voorgaande jaren om de trends over meerdere jaren te kunnen onderkennen. Daar waar de overheidsmaatregelen omtrent COVID-19 mogelijk van invloed zijn op het gedrag van de consumenten hebben we daar in de mogelijke beantwoording van de vragen rekening mee gehouden.

Achttien procent van de ondervraagde consumenten bestelt wel eens boodschappen online, ten opzichte van dertien procent een jaar geleden. Vijftien procent van de consumenten geeft aan zowel in de fysieke winkel als online levensmiddelen te kopen. Het aantal Nederlanders dat uitsluitend online boodschappen doet, steeg van 1 naar 3 procent. 

 

Bron: Deloitte





Laatste nieuws