Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'

17-09 06:03 | bron: FoodPro Network

ZAANDAM - Koninklijke Verkade zit als het op datakwaliteit aankomt dicht tegen de honderd procent score aan. Dat is volgens Menno van Dijk, manager sales support Benelux/Europe, het resultaat van een paar grote stappen én belangrijke strategische keuzes. “Intern hebben we datamanagement echt op de kaart gezet. Daarnaast hebben we een full-service contract afgesloten met een door GS1 Nederland selecteerde Data Management Service (DMS).” 

Voor datamanagement geldt volgens Van Dijk hetzelfde als voor een ‘supply chain’: ‘daar ben je nooit mee klaar’. “Dus hebben we datamanagement als vast onderdeel van diverse takenpakketten gemaakt én is er de benodigde steun vanuit het management.”

Datacontroles en datakwaliteitscore

In een nog niet zo ver verleden lag bij het verzamelen van data vooral de nadruk op de productie-, logistieke- en facturatieprocessen. Deze data werd uitgewisseld met handmatige brondocumenten waarbij iedere retailer haar eigen format had. “We werkten op een gegeven moment met 21 verschillende brondocumenten.

Inmiddels is er heel wat aan de dataset toegevoegd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan etiketdata met ingrediënten, voedingswaarden en allergenen, maar ook afbeeldingen. Niet alleen GS1 Nederland houdt bij of productinformatie in GS1 Data Source correct, compleet en up-to-date is, dat doen sommige van onze klanten zelf eveneens. Zo houdt Superunie in haar adam-platform de datascores bij op het gebied van logistiek, etiket en afbeeldingen. “Wij scoren daarin met grote regelmaat honderd procent op alle drie de onderdelen.”

Full service contract met DMS

Verkade werkte voor Jumbo op e-commerce gebied al met Brandbank. Zij zijn óók een van de door GS1 geaccrediteerde Data Management Service (DMS) – een organisatie met een GS1 Keurmerk –  en dat komt Verkade goed uit. “Wij zenden producten toe, zij leggen voor dit product de data vast en zetten deze door naar ons systeem. Vervolgens voegen wij er de business-to-business data aan toe. Dit is data die deze externe partij niet kan meten. Denk aan logistieke aspecten, zoals palletlading, opslagcondities en logistieke codes. Daarna sturen wij de data door naar GS1 Nederland.”

Art work toevoegen aan GS1 Data Source

Recentelijk heeft Verkade een afbeeldingenpilot opgezet. Dit houdt in dat met aangeleverd ‘art work’ de benodigde standaardafbeeldingen voor GS1 Data Source wordt toegevoegd aan het datapakket. “Wachten op een fysieke sample is daarmee niet langer nodig. Op het moment dat we data moeten aanleveren is dat sample er immers nog niet altijd.”

De ‘mobile based images’ die hieruit eveneens worden gemaakt, zijn ontdaan van overbodige info volgens Van Dijk. Ook zijn bepaalde accenten uitvergroot waardoor de beelden op mobiele apparatuur er beter uit springen. “Dat is in dit e-commerce tijdperk echt heel belangrijk.”

‘De flow managen blijft mensenwerk’

Met het inschakelen van een Data Management Service, het aanschaffen van softwaremodules en het bouwen van interfaces staat de basis voor een goede uitwisseling van data, stelt Van Dijk. “Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet een goede ‘flow’ ontwikkelen binnen je interne organisatie. Bij Verkade ben ik verantwoordelijk voor het commerciële deel van data, een collega van me voor de data vanuit ons ERP-systeem. Hoe goed je systemen ook zijn, de flow beheersen is mensenwerk. Dat maakt uiteindelijk de kwaliteit van je data.”

Product Information Management (PIM) brengt interne datastroom écht op orde

Inmiddels is ook een Product Information Management (PIM) toegevoegd aan het systeemlandschap. “Daarmee brengen we ook de interne datastroom echt op orde.” Hoewel Van Dijk zegt best tevreden te zijn, is er toch één punt waarop hij nog verbetering zou zien: “De eerder genoemde flow moeten we nog beter binnen de organisatie borgen. De flow op zich staat, we moeten deze nog wel goed vastleggen. Daardoor zijn werkwijze en verantwoordelijkheden ook op de langere termijn voor alle betrokken stakeholders duidelijk.”

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?