De grenzen van export

11-06 06:05 | bron: FoodPro Network

HEERENVEEN - Exportstromen gaan veranderen de komende jaren – en zeker die van landbouwproducten. 'Voor de uitvoer tot ver buiten Europa van hoogwaardige agrarische producten blijft er toekomst’ meldt de Rabobank. ‘Exporteurs van veel andere landbouwproducten kunnen zich beter richten op landen binnen een straal van 800 kilometer rond Nederland' aldus de coöperatieve bank met een missie. Maar is het niet altijd zo dat alleen toegevoegde waarde producten kans van slagen hebben, of dat nu ver weg of dichtbij is?

Bij veel agrifood-ondernemers staat internationaliseren bovenaan het ambitielijstje. Dit bleek ook weer tijdens de workshop Export Growth Strategies die we een paar weken geleden mochten houden bij Kitchen Republic, een platform van food ondernemers in Amsterdam. Op de vraag ‘Waarom wil je exporteren?’ kwam steevast het antwoord: ‘Wij hebben volume nodig om onze business rendabel te krijgen.’ Deze ondernemers opereren vaak in een nichesegment en kijken al snel naar internationale kansen. Omdat Nederland domweg te klein is om concepten rendabel te krijgen. Omdat opschalen en consumenten zoeken buiten onze landsgrenzen dan essentieel is. Omdat ook voor duurzame concepten potentie gezocht moet worden in de doelgroep die daarvoor open staat. Een belrondje langs inkopers in ons internationale netwerk bevestigt dit: zolang je een concept met toegevoegde waarde biedt – wat dat dan ook is – is er potentie, hoe ver dit in geografische termen ook is.

Nederland is een open land, zoals Rutte het verwoordde. Dat gaat niet veranderen, ook niet door corona, we kunnen de grenzen niet blijvend sluiten. We zijn en blijven verbonden met de rest van de wereld, waar mensen leven die meer op ons lijken dan we onszelf soms realiseren. Internationalisering blijft dan ook belangrijk. Maar er zijn grenzen aan de wenselijkheid van export, zolang dit gepaard gaat met verhoogde CO2 uitstoot, vervuilende transportbewegingen, milieuproblemen in land van herkomst, oneerlijke concurrentie en noem maar op. De exportstromen zullen zeker veranderen, maar het einde van export komt niet in zicht. Daarvoor zijn landen niet zelfvoorzienend genoeg en te afhankelijk van elkaar. Hopelijk zal export wel steeds meer een andere rol krijgen: van producttransport naar kennisoverdracht. Van spullen over de wereld slepen naar steeds meer lokaal produceren. De oplossingen voor de duurzaamheids- en klimaatissues liggen in slimmer innoveren, in kijken hoe het beter kan. Niet in het sluiten van de grenzen, maar in het slechten van grenzen.  

TEN the export network biedt advies en support aan food bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
11 jun Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo gaan samenwerken
11 jun Lagere vergoedingen voor schoolfruitleveranciers tussen 2021 en 2023
11 jun Overname Grubhub door Just Eat Takeaway definitief
11 jun De grenzen van export
11 jun Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
10 jun Vleesverwerker JBS betaalde 11 miljoen dollar na cyberaanval
10 jun KNVB roept Jumbo op het matje om Oranje-juichcape
10 jun Principe-akkoord voor nieuwe cao voor werknemers kaaspakhuizen
10 jun Afval bestrijden met food-specifiek ERP
10 jun 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
09 jun Supermarkt is ook grootste kanaal voor buitenshuisconsumptie van brood
09 jun Walmart rust 740.000 winkelmedewerkers uit met smartphone
09 jun Een derde van de Nederlanders is vorig jaar minder vlees gaan eten
09 jun De kracht van kort cyclische aansturing van de productie
09 jun Onbezorgd de audit in: voldoe aan opleidingseisen
09 jun Marion Tjin-Tham-Sjin actief in China voor High Touch Executive Search
08 jun ACM heeft geen bezwaar tegen overname Van den Bor Pluimveeslachterij
08 jun Meatless Farm en Van Loon Group gaan samen produceren
08 jun Belgische voedingsbedrijven zien kosten exploderen
08 jun FrieslandCampina gaat in hoger beroep in rechtszaak in Thailand
08 jun Beste foodspecialiteitenwinkels 2021 bekend
08 jun Meer blended leren bij Wageningen Academy
08 jun Bekijk het on-demand webinar: The importance of sharing data through the Agri&Food ecosystem
08 jun Hydrocultuur aan de horizon: voordelen voor AGF-bedrijven
07 jun Tesco en Carrefour stoppen eind 2021 met hun inkoopalliantie
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?