Hoe krijg je de junkfood uit de kantine?

WAGENINGEN - Wageningen Economic Research doet onderzoek naar voedingsinterventies in 'gesloten settings'. Restaurants, kantines en andere locaties buitenshuis kunnen bijdragen aan gezondere en duurzamere voedingskeuzes. Bijvoorbeeld door meer groenten en minder vlees op het menu te zetten.

Wat kun je als bedrijf doen in deze zogenaamde 'gesloten settings'? En hoe zorg je dat een interventie echt effect heeft in de praktijk? Onderzoekers van het project Implementatie van voedingsinterventies in intramurale zorginstellingen en horeca keken naar bestaande onderzoeken en willen gaan experimenteren in praktijkproeven.

Van een 'gesloten setting' is sprake als een consument eten en drinken niet volledig zelf kan kiezen. De instelling of locatie maakt die keuze al voor je of bepaalt die keuze. “Op menu's van cateraars en ziekenhuisrestaurants staan altijd een beperkt aantal opties", licht projectleider Marieke Meeusen toe. Met zo'n beperkte keuze, hoe kun je mensen in deze gesloten settings toch duurzamer en gezonder laten eten, dat is onze belangrijkste onderzoeksvraag."

Werkt ingreep bij consument en werknemer?

In internationale literatuur keek een groep onderzoekers naar verschillende gesloten settings. Dit gebeurde vanuit twee invalshoeken. “Om te beginnen willen we weten welke maatregelen werken bij de consument en welke niet", vertelt senior onderzoeker Machiel Reinders. “Vervolgens is de vraag of een interventie of ingreep ook werkt voor de werknemers, de mensen die het voedsel bereiden en uitserveren. Een interventie kan goed zijn, maar kunnen stuk lopen op praktische belemmeringen bij deze werknemer. Iets is te moeilijk of te duur of het past niet in de planning."

Andere portiegrootte of positionering

Het rapport richt zich op drie soorten settings: horeca, werkomgeving en gezondheidszorg, en verschillende typen interventies. Ten eerste kun je voorlichting geven over gezonde voeding aan de consument. Reinders: “Dit is vrijblijvend. Je verandert niets, maar hoopt dat de klant met informatie anders gaat handelen."

Daarnaast kun je de keuze-omgeving van de consument aanpassen. Denk aan andere portiegroottes of andere positionering van producten op het schap of in de winkel. Deze omgevingsinterventies zijn iets ingrijpender.

“Je kunt ook nog verder gaan en bepaalde (ongezonde) producten verbieden", zegt Reinders. “Bijvoorbeeld geen snoep meer verkopen. Daar hebben we in de onderzoeken geen voorbeelden van gevonden. Mogelijk omdat dit type interventies praktisch erg moeilijk uitvoerbaar zijn."

Fruit bij de kassa

Omgevingsinterventies blijken het meest effectief.  Met nudging (positief beïnvloeden) kun je mensen een 'duwtje' in de gewenste richting geven. Reinders: “Je laat de keuzevrijheid bij de consument, maar door bijvoorbeeld fruit bij de kassa te leggen, maak je de gezonde keuze de gemakkelijke keuze."

Prijswijzigingen zijn ook effectief. Je kunt bepaalde producten duurder of goedkoper maken om consumentenkeuzes te beïnvloeden. Maar prijsprikkels werken maar kortstondig, weet Reinders. “Bovendien zijn ze vaak niet aantrekkelijk voor aanbieders, want economisch niet altijd haalbaar."

Lees meer op de website van WUR.

 

 

Bron: WUR





Laatste nieuws