Hoe krijg je de junkfood uit de kantine?

22-06 06:05 | bron: FoodPro Network

WAGENINGEN - Wageningen Economic Research doet onderzoek naar voedingsinterventies in 'gesloten settings'. Restaurants, kantines en andere locaties buitenshuis kunnen bijdragen aan gezondere en duurzamere voedingskeuzes. Bijvoorbeeld door meer groenten en minder vlees op het menu te zetten.

Wat kun je als bedrijf doen in deze zogenaamde 'gesloten settings'? En hoe zorg je dat een interventie echt effect heeft in de praktijk? Onderzoekers van het project Implementatie van voedingsinterventies in intramurale zorginstellingen en horeca keken naar bestaande onderzoeken en willen gaan experimenteren in praktijkproeven.

Van een 'gesloten setting' is sprake als een consument eten en drinken niet volledig zelf kan kiezen. De instelling of locatie maakt die keuze al voor je of bepaalt die keuze. “Op menu's van cateraars en ziekenhuisrestaurants staan altijd een beperkt aantal opties", licht projectleider Marieke Meeusen toe. Met zo'n beperkte keuze, hoe kun je mensen in deze gesloten settings toch duurzamer en gezonder laten eten, dat is onze belangrijkste onderzoeksvraag."

Werkt ingreep bij consument en werknemer?

In internationale literatuur keek een groep onderzoekers naar verschillende gesloten settings. Dit gebeurde vanuit twee invalshoeken. “Om te beginnen willen we weten welke maatregelen werken bij de consument en welke niet", vertelt senior onderzoeker Machiel Reinders. “Vervolgens is de vraag of een interventie of ingreep ook werkt voor de werknemers, de mensen die het voedsel bereiden en uitserveren. Een interventie kan goed zijn, maar kunnen stuk lopen op praktische belemmeringen bij deze werknemer. Iets is te moeilijk of te duur of het past niet in de planning."

Andere portiegrootte of positionering

Het rapport richt zich op drie soorten settings: horeca, werkomgeving en gezondheidszorg, en verschillende typen interventies. Ten eerste kun je voorlichting geven over gezonde voeding aan de consument. Reinders: “Dit is vrijblijvend. Je verandert niets, maar hoopt dat de klant met informatie anders gaat handelen."

Daarnaast kun je de keuze-omgeving van de consument aanpassen. Denk aan andere portiegroottes of andere positionering van producten op het schap of in de winkel. Deze omgevingsinterventies zijn iets ingrijpender.

“Je kunt ook nog verder gaan en bepaalde (ongezonde) producten verbieden", zegt Reinders. “Bijvoorbeeld geen snoep meer verkopen. Daar hebben we in de onderzoeken geen voorbeelden van gevonden. Mogelijk omdat dit type interventies praktisch erg moeilijk uitvoerbaar zijn."

Fruit bij de kassa

Omgevingsinterventies blijken het meest effectief.  Met nudging (positief beïnvloeden) kun je mensen een 'duwtje' in de gewenste richting geven. Reinders: “Je laat de keuzevrijheid bij de consument, maar door bijvoorbeeld fruit bij de kassa te leggen, maak je de gezonde keuze de gemakkelijke keuze."

Prijswijzigingen zijn ook effectief. Je kunt bepaalde producten duurder of goedkoper maken om consumentenkeuzes te beïnvloeden. Maar prijsprikkels werken maar kortstondig, weet Reinders. “Bovendien zijn ze vaak niet aantrekkelijk voor aanbieders, want economisch niet altijd haalbaar."

Lees meer op de website van WUR.

 

 

Bron: WUR





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 jul Duizenden klanten krijgen boodschappen niet geleverd door boerenprotesten
04 jul Albert Heijn opende vorige week 6 nieuwe winkels
04 jul Exact gaat horeca verder ontzorgen met overname Horeko
04 jul CBL: boodschappen in gevaar bij langdurige blokkades
04 jul Boeren blokkeren zeker zes distributiecentra van supermarkten
04 jul Ronald Prince per 1 september nieuwe voorzitter FNLI
04 jul Stappenplan Ketenborging
04 jul Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
01 jul Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
01 jul Chocoladefabrieken stoppen productie na salmonella bij Barry Callebaut
01 jul Ben & Jerry's verontwaardigd over besluit om merk in Israël te verkopen
01 jul Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
01 jul Kees de Kat (CEO): FruitMasters wil naar meer inzicht in de keten
01 jul Whitepaper Allergenenmanagement
30 jun Jumbo opent 21ste winkel in België
30 jun Barry Callebaut legt productie in Wieze stil na ontdekking salmonella
30 jun Maaltijddienst Apetito getroffen door cyberaanval
30 jun 162 duizend bedrijven maakten gebruik van NOW-steunregeling
30 jun Hoe maak ik een monitoringsplan voor private label-producten?
30 jun Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
30 jun 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
29 jun Ook Leonardo DiCaprio investeert in kweekvlees
29 jun Nog eens voor 15 miljoen dollar kapitaal voor Imagindairy
29 jun Danone wil zuivelfabriek in het noorden van Spanje sluiten
29 jun Traceerbaarheid als sleutel tot succes in de foodbranche met KING ERP Online
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?