Danone gaat herstructureren en enkele activiteiten afstoten

PARIJS - Om zich aan te passen aan de huidige coronapandemie en weer groeicijfers te laten zien, gaat Danone zijn organisatie herstructureren en enkele activiteiten afstoten. Danone ziet plantaardige zuivelalternatieven sterk presteren.

De zuivelgigant voelt de impact van de coronacrisis. In het afgelopen kwartaal daalde de omzet op vergelijkbare basis met 2,5% tot 5,8 miljard euro. Danone topman Emmanuel Faber wil zo snel mogelijk weer naar een groeiritme van 3 tot 5% en kondigt daarom enkele structurele maatregelen aan.

Danone wil onder andere zijn activiteitenportefeuille grondig evalueren. De zuivelgigant bekijkt daarbij de strategische opties voor zijn Argentijnse divisie en voor Vega, een Amerikaans merk van plantaardige proteïnedrankjes. Onlangs nog verkocht Danone zijn resterende belang in Yakult.

Ook de interne organisatie moet op de schop zo geeft Faber aan in een persbericht. Er komen twee ‘macro-regionale’ CEO’s om de internationale en de Noord-Amerikaanse activiteiten aan te sturen. Bovendien komt er een nieuwe COO die strategisch belangrijke functies zal integreren, van onderzoek en ontwikkeling over inkoop tot operaties en kwaliteit. Online doet Danone overigens goede zaken met een omzetstijging van 40%.





Laatste nieuws