Vleesconsumptie in Nederland stijgt

22-10 09:57 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt vandaag uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De toename komt met name door een stijging van de consumptie van pluimveevlees met bijna 0,5 kilo per persoon per jaar.

Het totale Nederlandse verbruik van vlees en vleeswaren op basis van karkasgewichten bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Dat is ruim een halve kilo meer dan in 2018. Circa de helft daarvan is daadwerkelijk in Nederland geconsumeerd als vlees en vleeswaren. Gemiddeld werd per persoon 39 kilo vlees gegeten.

Na een daling van de vleesconsumptie tussen 2009 en 2016 is vanaf 2017 weer een opwaartse trend uit de cijfers te halen. De stijging lijkt haaks te staan op de trends van de laatste jaren, waarin er meer mensen kiezen om vegetariër of flexitariër te worden.

Volgens onderzoeker en consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen University & Research wordt de stijgende vleesconsumptie mede buitenshuis veroorzaakt, zoals door toeristen en flexitariërs die restaurants en fastfoodketens bezoeken.

De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis meer duidelijkheid over de invloed van het groeiende toerisme en de flexitariër zullen geven.

Bekijk de volledige publicatie Vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in Nederland, 2005-2019 van Wageningen Economic Research hier.

 

Bron: Wageningen Economic Research





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
30 nov Unilever en Nestlé waarschuwen Britten: er dreigt een tekort aan voedsel
30 nov Unilever vanaf gisteren niet langer een Nederlands bedrijf
30 nov IRI: 'Europeanen gaven 2,2 miljard meer uit aan snacks tijdens eerste lockdown'
30 nov Miljoenen sapflessen van Jumbo nu gemaakt van gerecyceld plastic
30 nov Suikergehalte in Britse frisdranken nam in 4 jaar tijd met 29% af
30 nov Makkelijker betrouwbare data met nieuwe GS1 datapool
27 nov Aantal voedingsmiddelenbedrijven groeit met 5%
27 nov Wetenschapsagenda steunt onderzoek naar diervrij melkeiwit
27 nov Monoprix komt naar Benelux
27 nov Hoe de houdbaarheid van voedingsmiddelen aanzienlijk verlengd kan worden
27 nov Whitepaper Listeria monocytogenes
27 nov Efficiënter zaden, noten en gedroogd fruit verkopen (video)
26 nov Colruyt en Delhaize medewerkers krijgen extra verlofdag voor inzet coronacrisis
26 nov DSM gaat voor gepersonaliseerde voeding samenwerken met Huami
26 nov Klachten over kinderidolen op productverpakkingen zijn gegrond
26 nov Voedingsindustrie blijft flink investeren in 2021
26 nov CPB minder pessimistisch over Nederlandse economie
26 nov Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
26 nov De kracht van kort cyclische aansturing van de productie
26 nov ‘Verified by GS1’ gelanceerd: duidelijk welk product bij welke barcode hoort
25 nov Nestlé verkoopt activiteiten van het Chinese merk Yinlu
25 nov Online supermarkt Crisp opent nieuw distributiecentrum
25 nov Picnic gaat in pilot groenten en kruiden van PlantLab leveren
25 nov Normec Foodcare gaat samenwerking aan met ADN
25 nov Insectenvet kan aanzienlijk deel van boter in gebak vervangen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?