ING voorziet forse groei Europese markt voor vlees- en zuivelvervangers

22-10 09:59 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - De Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven groeit sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro en dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025. Hoewel de impact op de totale uitgaven aan vlees en zuivel, jaarlijks circa 300 miljard euro, nog beperkt is, brengt de verwachte groei wel een nieuwe concurrentiestrijd met zich mee en zijn er consequenties voor de gehele voedselketen, aldus het ING Economisch Bureau.

Nederland behoort tot grootste afzetmarkten voor vlees- en zuivelvervangers

Nederland behoort binnen Europa samen met landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de grootste afzetmarkten voor vlees- en zuivelvervangers. In Nederland lag de omzet in 2019 van zuivelvervangers op 150 miljoen euro en van vleesvervangers op 140 miljoen euro. Van deelnemers aan een peiling van ING heeft 70% wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd en 50% een plantaardige alternatief voor melk. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82% en 67%.

Plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel zijn relatief duur, de smaak, textuur en samenstelling laat nog te wensen over en het aanbod in sommige productgroepen, zoals kaas, is nog zeer beperkt. Verbetering op die aspecten is een randvoorwaarde om de sterke groei van de afgelopen jaren te bestendigen, aldus ING.

Door de gehele keten investeren bedrijven in extra productiecapaciteit. In Europa en de Verenigde Staten vindt veel onderzoek plaats om de smaak en samenstelling van plantaardige alternatieven te verbeteren.

De opkomst van plantaardige alternatieven heeft consequenties voor bedrijven in de gehele voedselketen. Vlees- en zuivelbedrijven zien zich geconfronteerd met startups en grote voedingsconcerns die met plantaardige alternatieven op hun terrein komen. Mede daarom richten diverse vlees- en zuivelbedrijven zich ook op plantaardige producten. De kennis van consumentenvoorkeuren en de bestaande relaties met supermarkten vormen daarbij een belangrijke troef.

Bekijk hier het volledige rapport Growth of meat and dairy alternatives is stirring up the European food industry van ING.

 

Bron: ING

Foto: FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 mei Dairy Campus experimenteert met indikken van melk
14 mei Paleo wil aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen
14 mei Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders over
14 mei Meer lokale producten in restaurants van de overheid
14 mei Eten in schoolkantines gezonder, maar wel meer fastfoodketens in schoolomgeving
14 mei Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
12 mei Delivery Hero gaat opnieuw concurrentie aan met Thuisbezorgd in Duitsland
12 mei Ahold Delhaize ziet online omzet verdubbelen
12 mei Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
12 mei Foodmerken zien brood in mukbang
12 mei Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
11 mei Terrassen langer open wanneer versoepelingen door gaan
11 mei Picnic start in Frankrijk als TocToc
11 mei Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Duurzaamheid is een ontdekkingstocht'
11 mei Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
11 mei Lotus Bakeries neemt belang in Oot
11 mei Nestlé neemt Amerikaans bedrijf Nuun over
11 mei Ruys stopt als interim inspecteur-generaal bij NVWA
11 mei 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
11 mei Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
11 mei Krachtige verlichting voor hoge ruimtes met een intelligent en robuust design
10 mei Bijna de helft van de wereldbevolking eet te weinig groenten en fruit
10 mei FrieslandCampina breidt productiecapaciteit in Hongarije uit
10 mei Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
10 mei Nestlé neemt stevige maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?