'Nederlandse bedrijven verdienen miljoenen aan sojaimport uit Brazilië'

26-10 11:37 | bron: FoodPro Network

AMSTERDAM - Albert Heijn verdient naar schatting 40 miljoen euro per jaar aan geïmporteerde soja uit Brazilië. Dat stelt het bureau Profundo in een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Greenpeace. Voor ForFarmers zijn de jaarlijkse inkomsten volgens de onderzoekers 28 miljoen en voor zuivelbedrijf FrieslandCampina 26 miljoen euro.

Nederland is een belangrijke Europese importeur van soja naar de Europese Unie, zowel voor eigen gebruik als voor wederuitvoer naar andere Europese landen. In 2018 was ongeveer 47% van deze invoer afkomstig uit Brazilië. De uitbreiding van de teelt van sojabonen in Brazilië wordt gezien als een van de belangrijkste oorzaken van ontbossing, wat direct en indirect leidt tot grootschalige vernietiging van waardevolle ecosystemen en uitstoot van broeikasgassen.

Op de Nederlandse markt is het gebruik van sojaschroot als belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten in mengvoeder voor vlees-, zuivel-en eierproductie de belangrijkste toepassing van soja. In totaal zijn in 2018 in Nederland circa 2 miljoen ton sojaschroot en kleinere hoeveelheden sojabonen en sojaolie geconsumeerd. Sojaschroot was goed voor circa 85% van het totale volume aan sojaproducten dat in Nederland werd verkocht.

Bekijk het rapport hier.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
30 nov Unilever en Nestlé waarschuwen Britten: er dreigt een tekort aan voedsel
30 nov Unilever vanaf gisteren niet langer een Nederlands bedrijf
30 nov IRI: 'Europeanen gaven 2,2 miljard meer uit aan snacks tijdens eerste lockdown'
30 nov Miljoenen sapflessen van Jumbo nu gemaakt van gerecyceld plastic
30 nov Suikergehalte in Britse frisdranken nam in 4 jaar tijd met 29% af
30 nov Makkelijker betrouwbare data met nieuwe GS1 datapool
27 nov Aantal voedingsmiddelenbedrijven groeit met 5%
27 nov Wetenschapsagenda steunt onderzoek naar diervrij melkeiwit
27 nov Monoprix komt naar Benelux
27 nov Hoe de houdbaarheid van voedingsmiddelen aanzienlijk verlengd kan worden
27 nov Whitepaper Listeria monocytogenes
27 nov Efficiënter zaden, noten en gedroogd fruit verkopen (video)
26 nov Colruyt en Delhaize medewerkers krijgen extra verlofdag voor inzet coronacrisis
26 nov DSM gaat voor gepersonaliseerde voeding samenwerken met Huami
26 nov Klachten over kinderidolen op productverpakkingen zijn gegrond
26 nov Voedingsindustrie blijft flink investeren in 2021
26 nov CPB minder pessimistisch over Nederlandse economie
26 nov Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
26 nov De kracht van kort cyclische aansturing van de productie
26 nov ‘Verified by GS1’ gelanceerd: duidelijk welk product bij welke barcode hoort
25 nov Nestlé verkoopt activiteiten van het Chinese merk Yinlu
25 nov Online supermarkt Crisp opent nieuw distributiecentrum
25 nov Picnic gaat in pilot groenten en kruiden van PlantLab leveren
25 nov Normec Foodcare gaat samenwerking aan met ADN
25 nov Insectenvet kan aanzienlijk deel van boter in gebak vervangen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?