Klachten over kinderidolen op productverpakkingen zijn gegrond

AMSTERDAM - De producenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk gaan diverse productverpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie heeft foodwatch bij een groot aantal van deze klachten gelijk gegeven.

Op 1 februari 2019 is er een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen in werking getreden. In de basis geldt dat reclame maken met behulp van bekende kinderidolen niet mag wanneer het gaat om kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Deze basisregel geldt ook voor verpakkingen. De overgangstermijn van 17 maanden na inwerkingtreding liep op 1 juli van dit jaar af.

Omdat de 3 bedrijven na 1 juli nog steeds kinderidolen op hun verpakkingen gebruikten, stapte voedselwaakhond foodwatch naar de Reclame Code Commissie.

 

Bron: foodwatch





Laatste nieuws