IRI: 'Europeanen gaven 2,2 miljard meer uit aan snacks tijdens eerste lockdown'

ZALTBOMMEL - Europese consumenten hebben tijdens de eerste lockdown 2,2 miljard euro meer uitgegeven aan luxe eet- en drinkproducten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hierbij gaat het om drank, zoute snacks en chocolade, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.

IRI bekeek data van onder andere supermarkten en slijterijen in het voorjaar toen de meeste landen in lockdown waren. Ten opzichte van vorig jaar werden er gemiddeld 12% meer snacks gegeten en gedronken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Griekenland en Nederland. De stijging was het grootst in Spanje en het Verenigd Koninkrijk, daarna komt Nederland, gevolgd door Griekenland en Duitsland.

De groei van zoute snacks en alcohol komt door wat IRI de "aperitiefgelegenheid" noemt. Mensen gingen hun borrelavonden online proberen na te bootsen.

De verkoop van wijn steeg in alle landen ten opzichte van vóór de lockdown, behalve in Frankrijk. Sinds de eerste lockdown blijft de consumptie van zoute snacks en drank nog steeds hoog, aldus IRI.





Laatste nieuws