Aviko aan de slag met nieuwe richtlijn productafbeeldingen

30-04 06:05 | bron: FoodPro Network

STEENDEREN - Geen rechthoekige foto’s meer, maar vierkante. Dat is de meest in het oog springende verandering in de GS1 richtlijn voor productafbeeldingenAviko is klaar voor gebruik van deze richtlijn. Net als andere leveranciers heeft Aviko tot 1 januari 2023 om bestaande productafbeeldingen in de datapool te wijzigen. Robbert Opsteegh en Lydi Hillebrand-Beltman van Aviko: “Naar schatting wordt 20 procent van de afbeeldingen vanzelf al aangepast omdat het product of de verpakking verandert.”

Aviko investeert in de toekomst. In Steenderen (Nederland) heeft de wereldspeler zojuist een nieuw geautomatiseerd vrieshuis in gebruik genomen, terwijl in Poperinge (België) momenteel de modernste fritesfabriek van Europa verrijst. Daarmee neemt de toch al aanzienlijke productiecapaciteit - die wordt geleverd door meerdere fabrieken in Europa en daarbuiten - nog verder toe. “We verkopen onze aardappelproducten inmiddels in meer dan 110 landen”, vertelt Lydi Hillebrand-Beltman, marketing-assistent bij Aviko. “Onlangs hebben we nog een fritesfabriek in China overgenomen. Dat biedt ons de mogelijkheid om ook in dat land producten onder Aviko-label te verkopen.”

Voor het verkopen van producten is goede productdata van toenemend belang. Dat geldt ook voor productafbeeldingen. Aviko beseft dat als geen ander. Op dit moment heeft 46 procent van de producten in GS1 Data Source een geldige productafbeelding, maar Aviko haalt een score van 100 procent. Hillebrand-Beltman is samen met Robbert Opsteegh, manager supply chain support bij Aviko, daarvoor verantwoordelijk. “Onze klanten gebruiken de afbeeldingen om daar informatie uit te halen en bijvoorbeeld schappenplannen te maken, maar natuurlijk ook in hun webshops en mobiele apps. In het verleden zagen we te vaak dat daarvoor verouderde foto’s werden gebruikt. Nu we via de datapool altijd actuele foto’s aanbieden, komen we dat vrijwel niet meer tegen”, zegt Hillebrand-Beltman.

Start met drie testproducten

Toen GS1 Nederland begin 2019 de eerste richtlijnen voor productafbeeldingen lanceerde, is de afdeling supply chain support direct daarmee aan de slag gegaan. Opsteegh: “We hebben allereerst drie testproducten met drie verschillende verpakkingen geselecteerd: een retailproduct in een kartonnen doos, een retailproduct in een kleine folieverpakking en een retailproduct in een grote folieverpakking. Vervolgens hebben we de bijbehorende afbeeldingen erbij gezocht en toegevoegd aan de datapool. Op basis van de feedback uit de tweewekelijkse datakwaliteitsrapportage hebben we die afbeeldingen net zo lang aangepast tot we een score van 100 procent haalden. Pas daarna hebben we de afbeeldingen van de andere 150 producten op dezelfde wijze toegevoegd in de datapool.”

Digitale productafbeeldingen had Aviko uiteraard al. Soms stond het product echter driedimensionaal op de foto, terwijl de richtlijnen aangeven dat alleen de voorkant zichtbaar mag zijn. Een andere keer had de foto niet het juiste kleurprofiel of resolutie. “Nu geven we de fotograaf opdracht om alle productafbeeldingen meteen volgens de GS1 richtlijnen aan te leveren. Dus met de juiste afmetingen, resolutie en kleurenprofiel. Wij hoeven die afbeeldingen alleen nog maar de juiste bestandsnaam met daarin de GS1 artikelcode/Global Trade item Number (GTIN) te geven”, vertelt Hillebrand-Beltman.

TIF in Denemarken, JPG in Nederland

Dat de richtlijn voor productafbeeldingen is vernieuwd en afgestemd op de internationale richtlijn, vinden Opsteegh en Hillebrand-Beltman een goede zaak. “Hoe meer standaardisatie, hoe beter. Vanuit Steenderen leveren we bijvoorbeeld ook de afbeeldingen voor de GS1 datapool in Denemarken. In Nederland moeten we ze als TIF-bestand aanleveren, in Denemarken als JPG-bestand. Hoe minder de verschillen in de specificaties van afbeeldingen, hoe minder het werk dat we daarmee kwijt zijn.”

Opsteegh is blij met de lange overgangsperiode. Afbeeldingen van nieuwe producten moeten al vanaf 1 januari 2021 aan de nieuwe richtlijn voldoen, maar voor afbeeldingen van bestaande producten krijgen leveranciers tot 1 januari 2023 de tijd. Veel producten, of in ieder geval hun verpakkingen, zullen voor die tijd al worden vernieuwd en van een nieuwe afbeelding voorzien. “Als we nu een verpakking veranderen, maken we meteen een nieuwe foto volgens de nieuwe richtlijnen. In het voorjaar van 2022 gaan we aan de slag met de producten die tegen die tijd nog steeds over oude afbeeldingen beschikken. Dat hebben we nog negen maanden tot de deadline: net zoveel tijd als we nodig hadden om aan de eerste richtlijn te voldoen.”

Signaleren van aanpassingen

Aviko heeft de ‘pech’ dat de retailverpakkingen net zijn gerestyled. De nieuwe foto’s van die verpakkingen voldoen nog aan de oude richtlijn. “De kans dat die verpakkingen op korte termijn alweer veranderen, is niet zo groot. En de foodserviceverpakkingen veranderen ook niet zo snel. Ik schat dat in het voorjaar van 2022 ongeveer 20 procent van de verpakkingen is aangepast. Met de rest van het assortiment moeten we dan nog aan de slag”, denkt Hillebrand-Beltman.

Eén van de grootste uitdagingen is het signaleren van alle aanpassingen aan producten en verpakkingen. Als elders binnen het bedrijf wordt besloten tot een restyling van de verpakking of aanpassing van de samenstelling, en dus ook de ingrediëntendeclaratie van een product, dringt dat niet altijd direct tot de afdeling supply chain support door. “Soms zijn de veranderingen minimaal”, weet Opsteegh. “Daarom gebruiken we software om op basis van de data uit ons ERP-systeem per artikel een rapportage te maken. Zodra daaruit blijkt dat een retailverpakking is aangepast, stuurt die software ons een bericht en wordt de nieuwe productafbeelding aan GS1 Data Source toegevoegd.”

‘Gebruik de datakwaliteitsrapportages’

Tot besluit heeft Aviko nog een paar tips voor leveranciers die nog altijd worstelen met productafbeeldingen. De eerste tip: vraag de fotograaf om de foto’s direct volgens de juiste specificaties aan te leveren. Dat scheelt niet alleen veel tijd vooraf, maar ook bij het invoeren van de afbeeldingen in GS1 Data Source. De andere tip: maak gebruik van de tweewekelijkse datakwaliteitsrapportage. Die geeft aan wanneer geen (goede) afbeelding is toegevoegd. In de loop van volgend jaar worden nieuwe checks in het systeem ingebouwd, waardoor ook de kwaliteit van de productafbeeldingen wordt gecontroleerd. Opsteegh: “Gebruik die informatie om daadwerkelijk met datakwaliteit aan de slag te gaan. Door te leren van onze fouten scoren we al een tijdje 100 procent op de kwaliteit van alle data.”

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 mei Dairy Campus experimenteert met indikken van melk
14 mei Paleo wil aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen
14 mei Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders over
14 mei Meer lokale producten in restaurants van de overheid
14 mei Eten in schoolkantines gezonder, maar wel meer fastfoodketens in schoolomgeving
14 mei Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
12 mei Delivery Hero gaat opnieuw concurrentie aan met Thuisbezorgd in Duitsland
12 mei Ahold Delhaize ziet online omzet verdubbelen
12 mei Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
12 mei Foodmerken zien brood in mukbang
12 mei Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
11 mei Terrassen langer open wanneer versoepelingen door gaan
11 mei Picnic start in Frankrijk als TocToc
11 mei Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Duurzaamheid is een ontdekkingstocht'
11 mei Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
11 mei Lotus Bakeries neemt belang in Oot
11 mei Nestlé neemt Amerikaans bedrijf Nuun over
11 mei Ruys stopt als interim inspecteur-generaal bij NVWA
11 mei 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
11 mei Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
11 mei Krachtige verlichting voor hoge ruimtes met een intelligent en robuust design
10 mei Bijna de helft van de wereldbevolking eet te weinig groenten en fruit
10 mei FrieslandCampina breidt productiecapaciteit in Hongarije uit
10 mei Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
10 mei Nestlé neemt stevige maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?