Nederlandse consumptie van groenten en fruit steeg in 2020 met 4%

ZOETERMEER - De Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit steeg in 2020 met 4 procent. Huishoudens kochten 9 procent meer voor hun maaltijden thuis, maar restaurants en catering serveerden 45 procent minder. Hiermee kwam een abrupt einde aan de groei van de consumptie buitenshuis in de afgelopen jaren. Online aankopen, verspakketten en maaltijdboxen kregen daarentegen een enorme boost, aldus GroentenFruit Huis.

Sterke groei verspakketten

Corona is een extra stimulans voor de consumptie van groenten en fruit gebleken. Dat men meer tijd neemt om te koken, blijkt ook uit het feit dat de verkoop van onbewerkte groenten harder stijgt dan die van gesneden groenten. Daarnaast kunnen verspakketten en maaltijdboxen rekenen op meer belangstelling. De verkoop van verspakketten, met alle ingrediënten voor soep of een maaltijd, groeide met 30 procent. Vier op de tien huishoudens koopt inmiddels soms of regelmatig een verspakket. Het aantal verkochte maaltijdboxen nam met 21 procent toe.

Stevige groei online

Als we inzoomen op de 9 procent stijging van de consumentenaankopen in groenten en fruit zien we een verdeling van: plus 11 procent verse groenten en plus 6 procent vers fruit. Dit blijkt uit data van GroentenFruit Huis (bron GfK). Voor een kilo vers fruit betaalde de consument gemiddeld zo'n 10 procent meer dan in 2019. De prijsstijging van groenten was met 2 procent beperkt. Corona heeft in 2020 online boodschappen doen een enorme boost gegeven. De online aankoop van verse groenten en fruit nam met 60 procent toe. De eerste run op online bestellen was in maart 2020. In de zomer daalde de interesse licht, maar na het afkondigen van verscherpte coronamaatregelen steeg de onlineverkoop weer flink. Het aantal huishoudens dat online groenten en fruit kocht nam in 2020 met 30 procent toe. Online heeft nu een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit.

 

Bron: GroentenFuit Huis





Laatste nieuws