Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes

12-01 06:01 | bron: FoodPro Network

AMSTELVEEN - Nederlandse bedrijven staan te springen om GS1 barcodes. In het afgelopen jaar hebben ruim 4.500 nieuwe bedrijven zich bij GS1 Nederland aangemeld, omdat ze een unieke barcode op hun producten willen voor (online) verkopen. GS1 Nederland heeft nu ruim 26.000 bedrijven aangesloten, een groei van bijna 20 procent. De GS1 barcode is een hot topic en onmisbaar in het verkoopproces.

Corona zorgde voor een boost aan online verkopen. Vooral de combinatie van winkel en online verkoop lieten sterke groeicijfers zien. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden en zo meeliften op de bol.coms, Amazons en Alibaba’s van deze wereld. De vraag om barcodes zagen we dan ook vooral in bedrijven die hun producten via deze online platformen wilden gaan verkopen.

EAN is onmisbaar als je wilt verkopen

Ondernemers moeten de unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Ook al kan iedereen EAN codes genereren, EAN codes moeten herleidbaar zijn tot een verkoper. GS1 houdt de registratie daarvan bij. (Online) retailers willen daarom alleen officieel geregistreerde barcodes. 

Marieke van der Spruit, manager communicatie GS1 Nederland: “GS1 barcodes zijn al bijna 50 jaar dé manier om producten te identificeren. GS1 codes zijn als een paspoort voor een product. Bedrijven hebben dus die unieke barcode nodig, omdat een product dan werkelijk óveral verkocht kunnen worden: zowel op het schap als online.”

Geregistreerde barcode: duidelijk welk product bij welke artikelcode hoort

Het registreren is nodig omdat de unieke artikelnummers een rol spelen in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot orderpicking. Nu nog verspilt (online) retail tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen.

Ook de merkeigenaar ziet dat hun producten online niet altijd goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan. De basisgegevens van producten (zoals merknaam, productomschrijving, gewicht, en foto’s) worden geregistreerd en zorgt ervoor dat altijd voor iedereen duidelijk is welk product bij welke artikelcode hoort.

Drie snelle factchecks over de barcode

  1. EAN en GS1? EAN is een afkorting van European Article Number. Voordat GS1 Nederland onderdeel werd van de wereldwijde GS1 standaardisatieorganisatie heetten we EAN Nederland. De naam EAN blijft hardnekkig bestaan in Nederland, maar is dus de voorloper van GS1.
  2. De barcodenummers van een product geven het land van productie niet aan. De codes worden aangevraagd bij door de merkeigenaren bij hun nationale GS1-organisaties. Dus de landencode staat voor het land waar het EAN-nummer is aangevraagd, maar de producten kunnen overal gemaakt zijn.
  3. De interesse bij de consument om meer, gedetailleerde en betrouwbare productinformatie te krijgen groeit. De komende jaren zullen bedrijven steeds meer gedetailleerde productinformatie beschikbaar stellen. Ze voegen die data dan toe aan de barcode via een database of op een website.

Is het werken met barcodes compleet nieuw voor u?

Gaat u werken met barcodes, maar is het werken met barcodes compleet nieuw voor u?
Dan is de gratis online barcodetraining van GS1 een goed startpunt.

 

Bron: GS1 Nederland - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 jan Picnic blijft groeien en opent (weer) nieuw distributiecentrum
19 jan Topeconomen: Biden goed voor economie en handel
19 jan Werknemers van Cargill staken vanwege conflict over nieuwe cao
19 jan Consumentenbond: 'Veel maaltijdvervangende repen en shakes ongezond'
19 jan Webinar: Business Intelligence voor de food branche
19 jan Gesprekken over supermarkt-cao vandaag hervat
19 jan De sterkste vloer voor de voedingsindustrie (video)
19 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
19 jan Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
18 jan PLUS intensiveert samenwerking met Too Good To Go
18 jan Picnic bekijkt uitbreiding naar Frankrijk
18 jan PepsiCo wil in 2040 klimaatneutraal zijn
18 jan Circular Food Center: wereldvoorbeeld in aanpak voedselverspilling
18 jan Veel Nederlanders gebruiken voedingssupplementen
18 jan Webinar: Digitalisering in de AGF-industrie met Aptean Food & Beverage ERP
18 jan Weet u wat de kosten kunnen zijn als u niet over het juiste compressortype beschikt in uw levensmiddelenproductie?
15 jan CBS: 'Ruim 35% van de Nederlanders koopt wel eens online maaltijden'
15 jan Rouveen Kaasspecialiteiten gaat Friese schapenkaas produceren
15 jan Export eurolanden nadert niveau van voor de coronacrisis
15 jan Voedingsindustrie blijft flink investeren in 2021
15 jan Gesprekken over keurmerk 'FarmerFriendly' krijgen een vervolg
15 jan Paper wijzigingen IFS Food versie 7
15 jan Geef je winkel, showroom en kantoorruimte een frisse uitstraling met een MasterTop-polyurethaan gietvloer met BREEAM A+ classificatie
14 jan Unilever verwacht verbetering in tweede helft van het jaar
14 jan Arla Foods wil flink groeien met online verkopen van zuivel
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?