Nederlanders lieten in 2020 bijna de helft vaker boodschappen bezorgen

BENNEKOM - De bezorging van boodschappen door foodretailers zoals supermarkten en speciaalzaken nam in 2020 toe met naar schatting ruim 49% tot bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen euro meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel vanuit foodretail nu op 6,1% ligt, aldus het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) vandaag.

"Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen", aldus het FSIN. "Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen." 

De totale markt voor thuisbezorging in Nederland groeide vorig jaar met ruim 43%. Bezorgdiensten zijn inmiddels samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.

De bezorging van maaltijden groeide naar schatting van het FSIN met 37% naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder het coronavirus zou de omzetgroei van maaltijdbezorging naar schatting rond de 14% zijn geweest. Vorig jaar was maaltijdbezorging goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.





Laatste nieuws