Flexibel produceren in de zoetwarenproductie dankzij veranderende gezondheidstrends

26-04 08:29 | bron: FoodPro Network

ETTEN-LEUR - De zoetwarenindustrie had een lange tijd weinig te maken met de veranderende gezondheidswensen van de consument. Er is al langer vraag naar gezondere (lager in suikers, zout, vet, etc.) en meer natuurlijke (biologische, duurzame, etc.) producten, maar deze veranderende vraag was vooral te zien in de “basis” voedingsmiddelen vlees, zuivel, bereid voedsel en bakkerij, om er maar een paar te noemen.

De meeste gezondheidsgerichte veranderingen in de zoetwarenindustrie werden van bovenaf opgelegd, in plaats van door fabrikanten in reactie op de vraag van de klant. Dit is niet gek, gezien de manier waarop we van oudsher zoetwaren hebben behandeld - als een verwennerij waar een zekere mate van ongezondheid aanvaardbaar is. Maar terwijl deze mentaliteit niet snel zal verdwijnen, is er in de afgelopen jaren zeker een stijging van de vraag naar producten die voldoen aan bepaalde gezondheidscriteria.

Zoetwarenbedrijven moeten dan ook snel inspelen op het veranderende consumentenlandschap, maar het op deze manier herzien van de productie is een echte uitdaging. In deze blog verkennen we de belangrijkste gezondheidstrends die we in de industrie zien en bekijken we hoe je bedrijf hier eenvoudig op in kan spelen.

Vier manieren waarop de vraag naar zoetwaren verandert

Er zijn een aantal belangrijke gezondheidstrends naar voren gekomen, die naar verwachting in 2021 nog belangrijker gaan worden. We hebben vier gebieden uitgekozen waar consumenten steeds meer alternatieven voor zoetwaren eisen:

  1. Minder of geen suiker

De hoge hoeveelheid suiker in zoete lekkernijen is ook gelijk het meest voor de hand liggende gezondheidsnadeel - en de meest voor de hand liggende plek om veranderingen aan te brengen. Het verminderen van de hoeveelheid suiker in producten vermindert ook gelijk het aantal calorieën; een belangrijke gezondheidszorg voor de consument. Dit is iets waar marktleider Mars Wrigley mooi op inspeelt, met hun onlangs aangekondigde chocoladerepen van onder de 100 calorieën. 

Volledig suikervrije opties worden ook steeds populairder - vooral voor producten zoals zuurtjes, gummysnoepjes en kauwgom.

  1. Plantaardig

De opkomst van plantaardig voedsel is snel, het meest duidelijk te zien in de talloze vleesalternatieven die de afgelopen jaren op de markt zijn verschenen. Maar de trend is nu ook goed zichtbaar in de zoetwarenmarkt, omdat consumenten zuivel- en gelatineproducten willen vermijden. Alleen al in 2020 is het aantal plantaardige zoetwaren meer dan verdubbeld.

De drijvende krachten achter deze trend zijn onder meer het groeiende aantal veganistische en vegetarische consumenten, evenals degenen die meer plantaardig voedsel willen eten om gezondheidsredenen. Mensen met allergieën zijn ook een belangrijk deel van de vraag naar plantaardige alternatieven, hoewel deze wel correct moeten worden gelabeld om aan te tonen wanneer er toch allergeenrisico's blijven bestaan.

  1. Hogere voedingswaarde

Een omvangrijk deel van de markt is ook op zoek naar zoetwaren met een hogere voedingswaarde. Niet alleen willen ze dat hun zoete snacks goed smaken, ze willen ze ook gebruiken om hun algehele gezondheid te verbeteren. Zoetwaren die passen in gewichtsverliesprogramma's of sportschema's kunnen dan ook een grote kans voor bedrijven zijn.

  1. Ondersteuning van immuunsysteem

COVID-19 heeft een enorme impact gehad op de manier waarop consumenten het verband zien tussen hun dieet en hun immuunsysteem. Ongeveer 60% van de wereldwijde consumenten zijn nu actief op zoek naar voedingsmiddelen die hun immuunsysteem ondersteunen. De zoetwarensector ziet bijzondere veranderingen op dit gebied. Vooral producten met een hoog niveau van vitaminen, mineralen en antioxidanten worden steeds populairder.

Hoe kunnen fabrikanten bijbenen?

Het voldoen aan deze nieuwe gezondheidstrends moet nu een topprioriteit zijn voor je zoetwarenbedrijf - maar dit is niet zonder uitdagingen. Het is voornamelijk moeilijk voor grotere bedrijven met bredere productportfolio's om aan de vraag in opkomende markten als deze te voldoen. 

Kleinere bedrijven die alleen actief zijn in deze niche hebben bepaalde voordelen als het gaat om wendbaarheid en hun vermogen om zich volledig te positioneren als speler in gezonde producten.

Het ontwikkelen van nieuwe producten met het behoud van populaire assortimenten, is geen gemakkelijke opgave. Het brengt een aantal moeilijkheden met zich mee:

  • Winstgevendheid van nieuwe producten
  • Het vermarkten van de producten in lijn met het bestaande imago van het bedrijf
  • Het opnemen van de nieuwe producten in het productieschema
  • Het vermarkten aan gezondheidsbewuste consumenten (vaak voor de eerste keer)

Het is duidelijk dat zoetwarenbedrijven hulp nodig hebben om te werken op een manier die zowel inspeelt op veranderende marktomstandigheden, als ook trouw blijft aan hun gevestigde positie in de industrie. Food-specifieke software is het antwoord op de problemen die ze tegenkomen wanneer ze dit aanpakken.

Enterprise resource planning (ERP) speciaal gebouwd voor zoetwarenproducenten is vooral gefocust op het helpen van bedrijven met hun recept- en allergenenmanagement. Het helpt het giswerk uit het formuleren van nieuwe recepten te halen door ze met data van bestaande recepten te vergelijken. Zo kost het minder tijd om nieuwe recepten te ontwikkelen – wat betekent dat bedrijven sneller dan ooit tevoren in kunnen spelen op nieuwe trends.

Het in productie nemen van deze recepten is een hele uitdaging, en opnieuw kan food-specifieke software een voorsprong bieden. Het helpt nieuwe producten naadloos te integreren in je bestaande productieschema's, terwijl de prognosemogelijkheden nauwkeurig voorspellen welk voorraadbeheer vereist is op basis van de vraag.

Een strategie die kan leiden tot meer succes voor grotere bedrijven bij de lancering van nieuwe producten, is het creëren van nieuwe "start-up" merken specifiek gericht op deze nieuwe markten. In theorie bevordert dit een efficiënter gebruik van middelen - waar kleine teams zich volledig kunnen wijden aan de nieuwe niche. Enterprise-level softwareoplossingen zorgen ervoor dat deze projecten volledig zijn geïntegreerd in de hoofdactiviteiten, zodat een focus op het genereren van winst wordt gehandhaafd.

Als je meer wilt weten over hoe Aptean Food & Beverage ERP werkt om je zoetwarenbedrijf te helpen uitdagingen aan te gaan zoals een nieuwe focus op gezondere producten, neem dan vandaag nog contact op met ons team.

 

Bron: Schouw Informatisering from Aptean - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
14 mei Dairy Campus experimenteert met indikken van melk
14 mei Paleo wil aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen
14 mei Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reinders over
14 mei Meer lokale producten in restaurants van de overheid
14 mei Eten in schoolkantines gezonder, maar wel meer fastfoodketens in schoolomgeving
14 mei Handhygiënemonitoring met de meetinstrumenten van Hygiena
12 mei Delivery Hero gaat opnieuw concurrentie aan met Thuisbezorgd in Duitsland
12 mei Ahold Delhaize ziet online omzet verdubbelen
12 mei Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
12 mei Foodmerken zien brood in mukbang
12 mei Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
11 mei Terrassen langer open wanneer versoepelingen door gaan
11 mei Picnic start in Frankrijk als TocToc
11 mei Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Duurzaamheid is een ontdekkingstocht'
11 mei Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
11 mei Lotus Bakeries neemt belang in Oot
11 mei Nestlé neemt Amerikaans bedrijf Nuun over
11 mei Ruys stopt als interim inspecteur-generaal bij NVWA
11 mei 7 Tips voor het opstellen en onderhouden van een kwaliteitshandboek
11 mei Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
11 mei Krachtige verlichting voor hoge ruimtes met een intelligent en robuust design
10 mei Bijna de helft van de wereldbevolking eet te weinig groenten en fruit
10 mei FrieslandCampina breidt productiecapaciteit in Hongarije uit
10 mei Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
10 mei Nestlé neemt stevige maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?