Food start-up BIKL verkent internationale kansen

17-02 07:53 | bron: FoodPro Network

MIDWOUD - Ondanks alle aandacht voor een gezonde leefstijl, waarbij goede voeding bovenaan het lijstje prijkt, eten we nog steeds te weinig groente. Wat zou het helpen als we hierbij wat meer ondersteund zouden worden door food producenten. Een food startup die hiermee aan de slag is gegaan is Bikl. Bikl maakt verse pickles ‘barstensvol smaak’ en wil gefermenteerde groente toegankelijk maken voor iedereen. Het blijft dus niet alleen bij pickles, maar ook niet alleen bij Nederland!    

Over internationalisering hebben we de afgelopen maanden veel gesproken met Arend van den Berg, medeoprichter van Bikl en journalist van huis uit. We hebben daarvoor een SIB-traject uitgevoerd, een Starters International Business programma van de RVO, waar wij als TEN www.theexportnetwork.nl aan zijn verbonden. Het traject omvat een aantal coaching sessies waarin de ondernemer gaandeweg een exportplan uitwerkt. Wij coachen, adviseren en komen met praktische adviezen. Allerlei food- en exportgerelateerde zaken komen aan de orde, over het concept, over de meest interessante markten om naar toe te gaan, over de marktentreestrategie, wettelijke en logistieke aspecten. En over alles waar de ondernemer het verder over wil hebben – wij hebben na tientallen jaren exportervaring alles al wel een keer voor bij zien komen. 

Voordat je aan internationale expansie begint neem je eerst de startsituatie onder de loep. Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat zijn de learnings van de thuismarkt? Bikl was gestart met lancering van de gefermenteerde augurken in het Foodservicekanaal en had daarvoor prachtige stazakken laten ontwikkelen. Voor de retail was het idee om voor standaard plastic bakjes te kiezen. We hebben Arend weten te overtuigen om voor meer onderscheid te gaan om zo niet meteen in de enorm concurrerende prijssetting mee te hoeven gaan. De Foodservice stazakken zijn inmiddels ook voor retail geschikt gemaakt. Met een doorzichtig venster op de facing i.p.v. op de achterzijde van de verpakking. De consument ziet je product immers maar even en beslist in een paar seconden of je matcht met zijn/haar behoefte. In Nederland is Bikl al bij Marqt en Crisp te vinden en zo zal het retailpad verder worden ingeslagen.

De feedback in Nederland is erg positief. De Telegraaf schrijft lovend over de pickles die qua smaak ‘inslaan als een bom’ en dit is natuurlijk een heel mooie basis om in andere markten te gaan bouwen. We hebben een marktselectie uitgevoerd en hiervoor zijn onder andere Groot-Brittannië, Duitsland en de Scandinavische markten als meest kansrijke uit de bus gekomen. De Brexit mag dan wel een korte termijn hurdle opwerpen, op langere termijn blijft de Britse markt een erg interessante voor innovatieve foodconcepten. En verder lijkt het erop dat de Nederlander misschien wel een uitzondering is voor dit concept, want van andere nationaliteiten krijgt Bikl vaak de feedback dat de gefermenteerde augurken hen aan hun thuisland doet denken. ‘It reminds me of the village I was born in the US!’ of ‘It tastes like my favorite dish in Poland!’ of vaker nog: ‘Hier ben ik al heel lang naar op zoek; het was in Nederland gewoon niet verkrijgbaar!’ Met de basis voor internationalisering lijkt het dus wel goed te zitten! 

Er is voor echte expansie nog wel een belangrijke drempel te nemen: financiering. Vandaar dat er een crowdfundingactie is opgezet. Dus wil je Arend helpen met de introductie van pure plantaardige producten met een smaak in Nederland en daarbuiten steun dan de actie op https://crowdaboutnow.nl/bikl En wil je als food startup net als Arend jouw grenzen verkennen in het gratis SIB-traject, neem dan contact met ons op of kijk voor info op https://theexportnetwork.nl/sib-subsidie/sib-coachingsvoucher/

TEN the export network biedt advies en ondersteuning aan food bedrijven die over grenzen durven te kijken. Wij coördineren exportactiviteiten, stimuleren business development projecten en zetten nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast zijn wij, zoals in dit artikel beschreven, adviseur van het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een vrijblijvende (bel)afspraak: albert.hoeksma@theexportnetwork.nl  en janet.lebbink@theexportnetwork.nl.  





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 mrt Deliveroo naar Londense beurs
04 mrt Albert Heijn opent vandaag eerste onbemande winkel
04 mrt Vertrekvergoeding financieel directeur FrieslandCampina zuur voor boeren
04 mrt 117.000 jongeren raakten baan kwijt tijdens eerste coronagolf
04 mrt De zuivelindustrie in 2021: Focus op groei
04 mrt Stilstand vermijden met linerless labels
04 mrt Perfetti van Melle: het wordt makkelijker om hoge datakwaliteit te leveren
04 mrt Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
03 mrt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
03 mrt 'Temperatuursensor in koeling supermarkt is vaak verkeerd geplaatst'
03 mrt DSM presenteert jaarrapport
03 mrt Zuivelmatrix is ​​belangrijk voor beschikbaarheid van aminozuren
03 mrt 12 Tips tegen voedselfraude
03 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
02 mrt Oprichters Thuisbezorgd en Adyen investeren in online supermarkt Crisp
02 mrt Recordjaar voor HelloFresh
02 mrt Fors lagere winst voor FrieslandCampina
02 mrt Esthetische industrievloer voor de voedingsindustrie (video)
02 mrt Enterprise ontbijtsessie voor foodbedrijven: Inzicht in de supply chain en controle over de fabrieksomgeving
01 mrt Ook Tönnies zet aparte divisie voor vegetarische producten op
01 mrt Group of Butchers wil Zandvliet overnemen
01 mrt McCain wil productie in Lelystad met 33% opvoeren
01 mrt Horeca had in 2020 zwaarste omzetkrimp ooit
01 mrt Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
01 mrt Ucrete industrievloeren van Master Builders Solutions bieden Duitse vleesverwerker een kostenefficiënte oplossing
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?