Flink meer omzet voor groenteboer, viswinkel, slager en bakker

DONGEN - De uitgaven aan voeding stegen in de speciaalzaken nog harder dan in de supermarkt. Groentewinkels zagen daarbij hun omzet het meest toenemen. Dat blijkt vandaag uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Nederlanders gaven ruim 30% meer uit bij de groentewinkel. Zowel het aantal mensen dat daar boodschappen deed nam toe, als het bedrag dat we per keer uitgaven. "Dat is afgelopen jaar toegenomen van iets meer dan 9 euro naar boven de 10 euro per keer", aldus Joop Holla van GfK.

Viswinkel en slager

Na de groentewinkels waren het de viswinkel met meer dan een kwart meer omzet en de slager met ruim 20% meer omzet die het meest profiteerden van ons veranderde boodschappengedrag.

Kaaswinkels en bakkers

Kaaswinkels zagen hun omzet het afgelopen jaar met net iets minder dan 20% stijgen en bakkers met 15%. "Mensen haalden vaak al brood bij de bakker, ook voor de crisis en vooral op de zaterdag," aldus Holla tegen Nu.nl.

Opvallend is dat consumenten de viswinkel pas tijdens de coronacrisis hebben herontdekt, waar bij de andere speciaalzaken ook voor de coronacrisis al meer klanten over de vloer kwamen.





Laatste nieuws