Consumentenbond: 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels

22-02 08:09 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Viswinkels moeten hun klanten beter informeren. En toezichthouder NVWA moet dit strenger controleren. Op die manier kunnen consumenten makkelijker een duurzame keuze maken.

Visverkopers zijn verplicht om de exacte naam van de vis te vermelden bij hun producten. Daarnaast hoe en waar deze vis gevangen is. Maar mystery-onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich houdt aan die regels. Consumenten hebben die informatie nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet. 

Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft gebruikt vitrinekaartjes bij alle vis, maar zet daar onvoldoende informatie op. 24% van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10% meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6% geeft de exacte naam van de vis. En ook de mystery-onderzoekers die in de winkel vragen stellen over duurzaamheid, krijgen vaak onvoldoende informatie. 

Een gemiste kans, vindt de Consumentenbond. Want in een enquête geeft bijna de helft van de consumenten aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. En 70% van de visverkopers zegt regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.

Bekijk het hele rapport hier

 

Bron: Consumentenbond





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 mrt Deliveroo naar Londense beurs
04 mrt Albert Heijn opent vandaag eerste onbemande winkel
04 mrt Vertrekvergoeding financieel directeur FrieslandCampina zuur voor boeren
04 mrt 117.000 jongeren raakten baan kwijt tijdens eerste coronagolf
04 mrt De zuivelindustrie in 2021: Focus op groei
04 mrt Stilstand vermijden met linerless labels
04 mrt Perfetti van Melle: het wordt makkelijker om hoge datakwaliteit te leveren
04 mrt Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
03 mrt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
03 mrt 'Temperatuursensor in koeling supermarkt is vaak verkeerd geplaatst'
03 mrt DSM presenteert jaarrapport
03 mrt Zuivelmatrix is ​​belangrijk voor beschikbaarheid van aminozuren
03 mrt 12 Tips tegen voedselfraude
03 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
02 mrt Oprichters Thuisbezorgd en Adyen investeren in online supermarkt Crisp
02 mrt Recordjaar voor HelloFresh
02 mrt Fors lagere winst voor FrieslandCampina
02 mrt Esthetische industrievloer voor de voedingsindustrie (video)
02 mrt Enterprise ontbijtsessie voor foodbedrijven: Inzicht in de supply chain en controle over de fabrieksomgeving
01 mrt Ook Tönnies zet aparte divisie voor vegetarische producten op
01 mrt Group of Butchers wil Zandvliet overnemen
01 mrt McCain wil productie in Lelystad met 33% opvoeren
01 mrt Horeca had in 2020 zwaarste omzetkrimp ooit
01 mrt Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
01 mrt Ucrete industrievloeren van Master Builders Solutions bieden Duitse vleesverwerker een kostenefficiënte oplossing
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?