Consumentenbond: 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels
bron: FoodPro Network
UTRECHT - 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Viswinkels moeten hun klanten beter informeren. En toezichthouder NVWA moet dit strenger controleren. Op die manier kunnen consumenten makkelijker een duurzame keuze maken.
Visverkopers zijn verplicht om de exacte naam van de vis te vermelden bij hun producten. Daarnaast hoe en waar deze vis gevangen is. Maar mystery-onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich houdt aan die regels. Consumenten hebben die informatie nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.
Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft gebruikt vitrinekaartjes bij alle vis, maar zet daar onvoldoende informatie op. 24% van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10% meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6% geeft de exacte naam van de vis. En ook de mystery-onderzoekers die in de winkel vragen stellen over duurzaamheid, krijgen vaak onvoldoende informatie.
Een gemiste kans, vindt de Consumentenbond. Want in een enquête geeft bijna de helft van de consumenten aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. En 70% van de visverkopers zegt regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.
Bron: Consumentenbond
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan