Consumentenbond: 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels

UTRECHT - 99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Viswinkels moeten hun klanten beter informeren. En toezichthouder NVWA moet dit strenger controleren. Op die manier kunnen consumenten makkelijker een duurzame keuze maken.

Visverkopers zijn verplicht om de exacte naam van de vis te vermelden bij hun producten. Daarnaast hoe en waar deze vis gevangen is. Maar mystery-onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich houdt aan die regels. Consumenten hebben die informatie nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet. 

Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft gebruikt vitrinekaartjes bij alle vis, maar zet daar onvoldoende informatie op. 24% van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10% meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6% geeft de exacte naam van de vis. En ook de mystery-onderzoekers die in de winkel vragen stellen over duurzaamheid, krijgen vaak onvoldoende informatie. 

Een gemiste kans, vindt de Consumentenbond. Want in een enquête geeft bijna de helft van de consumenten aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. En 70% van de visverkopers zegt regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.

Bekijk het hele rapport hier

 

Bron: Consumentenbond





Laatste nieuws