Fors lagere winst voor FrieslandCampina

02-03 08:59 | bron: FoodPro Network

AMERSFOORT - FrieslandCampina heeft 2020 afgesloten met een omzet van 11,1 miljard euro. Dat is 1,4% minder dan in 2019. Gecorrigeerd voor valuta-effecten bleef de omzet nagenoeg gelijk. Het bedrijfsresultaat daalde met 38,0% naar 268 miljoen. De winst daalde met 71,6% naar 79 miljoen voornamelijk door een lager bedrijfsresul­taat en hogere effectieve belastingdruk. Het zuivelbedrijf heeft last van de coronapandemie en herstructureringskosten. 

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “De directe en indirecte gevolgen van de coronapandemie die vanaf maart echt merkbaar werden binnen de onderneming, overschaduwden de uitstekende resultaten in het eerste kwartaal. Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina werd hierdoor hard geraakt. Daarnaast heeft de versnelde uitvoering van de Our Purpose, Our Plan-strategie - een ingrijpende maar noodzakelijke beslissing om als bedrijf in de toekomst succesvol te kunnen opereren -geleid tot een herstructureringslast van EUR 106 miljoen in 2020. Beide factoren hebben geleid tot een fors lagere winst waardoor er over 2020 geen contante nabetaling kan worden gedaan en geen ledenobligaties kunnen worden uitgegeven. Een enorme domper voor onze leden.

Ook voor de medewerkers zijn de resultaten van 2020 teleurstellend. Er is onder zeer moeilijke omstandigheden erg hard gewerkt om de productie en de afzet van onze zuivelproducten tijdens de coronacrisis in goede banen te leiden. De veerkracht van de hele organisatie, van de leden-melkveehouders op het boerenerf tot aan onze verkopers, was in 2020 enorm. Onze productie­locaties hebben altijd doorgedraaid en de verkooporganisatie schakelde tijdens de lockdowns snel over van out-of-home naar retail en e-commerce. De e-commerce omzet is daardoor wereldwijd fors gegroeid. We hebben het lactoferrine-tekort voor onze kindervoeding-business, waar we in 2019 mee kampten, opgelost. In het afgelopen jaar hebben we ook een aantal relevante innovaties op de markt gebracht. Ik noem hier een paar voorbeelden. Vivinal Milk Fat Globule Membrane, een functioneel ingrediënt voor kindervoeding ten behoeve van immuniteit en hersen­ontwikkeling. In Hongkong Friso Prestige Organic, kindervoeding gemaakt van ingrediënten uit melk van onze biologische leden-melkveebedrijven. Onder het merk Biotis een aantal functionele voedingsmiddelen voor ouderen. En tot slot in Nigeria Milky Pap, een voedzaam en betaalbaar zuivelproduct dat helpt ondervoeding tegen te gaan.

Hoewel er licht aan het einde van de tunnel is nu de vaccinatieprogramma’s wereldwijd op gang komen, zitten we de komende maanden nog volop in de coronacrisis. Het eerste halfjaar van 2021 zullen daardoor de resultaten nog steeds onder druk staan. Ik ben er echter van overtuigd dat de versnelling van onze strategie in combinatie met structurele kostenbesparingen, ons in staat zal stellen schokken beter op te vangen en de positieve impact in de post-coronaperiode te vergroten.”

In 2020 realiseerden FrieslandCampina’s werkmaatschappijen in 28 van de 41 markten een strategische omzetgroei ten opzichte van 2019. De e-commerce-omzet groeide wereldwijd met meer dan 50%. Ondanks de coronapandemie bleef de netto-omzet voor valuta-effecten nagenoeg gelijk, maar wisselkoersen hadden een negatief effect van -1,3% op de omzet, als gevolg van de devaluatie van de Nigeriaanse naira en dollar-gerelateerde valuta in Azië. De gerapporteerde netto-omzet daalde in 2020 met 1,4% naar EUR 11,1 miljard (2019: EUR 11,3 miljard).

Na een sterkte start in het eerste kwartaal daalde de omzet van de business group Consumer Dairy met 3,3% naar EUR 5.735 miljoen (2019: EUR 5.931 miljoen) als gevolg van de corona­pandemie. De verkoop van consumentenmerken via retail liet een sterke groei zien, terwijl de weggevallen out-of-home-activiteiten en negatieve valuta-effecten de omzet onder druk zetten. Voor Specialised Nutrition zorgde de aanhoudend dichte grens tussen China en Hongkong voor een omzetdaling van 7,1% naar EUR 1.119 miljoen (2019: EUR 1.205 miljoen). Ondanks het feit dat Ingredients last had van een daling in foodservice en out-of-home, groeide de omzet met 5,3% naar EUR 1.816 miljoen (2019: EUR 1.724 miljoen) met name gedreven door de verkoop van caseïnaten en wei-proteïnen ten behoeve van bijvoorbeeld sportvoeding. De omzet van Dairy Essentials groeide met 3,4% naar EUR 2.467 miljoen (2019: EUR 2.385 miljoen) met name als gevolg van de verkoop van kaas aan industriële afnemers en het retail-segment.

Een volledig overzicht van cijfers is hier te vinden.

 

Bron: FrieslandCampina





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
09 apr 'Impossible Foods bereidt beursgang voor'
09 apr Nestlé ziet waarde in gebruik van voedingssupplement tijdens zwangerschap
09 apr Kraft Heinz wil productie van kleinverpakkingen ketchup snel opvoeren
09 apr Robots bepalend in toekomst voedingsindustrie
09 apr De deadline voor FSSC 22000 V5 komt snel dichterbij!
09 apr Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
08 apr Coca-Cola past Europese structuur aan
08 apr Onderzoekers zien alleen hoger gezondheidsrisico bij gebruik van bewerkt vlees
08 apr Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld
08 apr Nederlanders kochten voor recordbedrag paasboodschappen
08 apr Naast vlees kan er ook vis gekweekt worden uit spiercellen
08 apr Zijn verse producten van een mindere klasse je beste winstkans?
08 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
07 apr Van Delft breidt productie uit met chocolade
07 apr Carrefour breidt partnership met Deliveroo verder uit
07 apr Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
07 apr SelektMeat Products: 24/7 inzicht in temperatuurgedrag met TempWeb
06 apr Aviko-topman verwacht dat 2021 een beter jaar wordt dan 2020
06 apr Voorlopig nog geen gezond eten op school
06 apr Danone wil komende jaren 1.850 banen schrappen
06 apr Nespresso lanceert eerste biologische koffie: Peru Organic
06 apr Veel consumenten hebben nog bedenkingen bij kweekvlees
06 apr Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
06 apr De volgende stappen in jouw reis naar digitale transformatie
02 apr Omzetdaling voor Tönnies in 2020
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?