Afstand van boer tot bord kan korter

WAGENINGEN - Momenteel bestaat ongeveer 3 à 4 % van de omzet van retail en horeca uit de zogenaamde korte ketenverkoop. Dat lijkt weinig, maar het gaat toch om een totaal van 2,2 miljard euro. In een Provincie als Gelderland gaat het dan om iets meer dan 250 miljoen euro omzet. Dat is een substantiële goederenstroom, die via korte ketens bij de consument komt.

Dit blijkt uit het onderzoek Korteketen Producten in Nederland, uitgevoerd door Wageningen University en Research in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Provincie Gelderland.

De onderzoekers zien in de eisen die aan boeren worden gesteld een belemmering in de groei van de korte ketenverkoop. Ze constateren dat supermarkten en horecabedrijven van boeren een professionele bedrijfsvoering vragen rond bestellen, factureren, kwaliteitsmanagement en marketing, terwijl dat niet hun core-business is.

De procedures rond inkoop zijn heel strikt. Veel lokale aanbieders kunnen dat niet aan. Om toch te kunnen leveren ontstaan er tussenschakels in de keten.

De onderzoekers zien enkele belangrijke stappen die boeren en tuinders moeten zetten om aan de eisen van detailhandel en horeca te voldoen en zo korte ketens mogelijk te maken. Ze kunnen zich verder professionaliseren op het gebied van kwaliteit, voedselveiligheid, marketing, story-telling, logistiek en bestelsystemen. Daarnaast moeten ze consumenten aansporen in Nederland beschikbare seizoensgebonden producten te eten.

Meer informatie is te vinden in de publicatie 'Korteketenproducten in Nederland'.

 

Bron: Wageningen University & Research





Laatste nieuws