Nederlanders eten 50 miljoen kilo minder brood

24-03 10:11 | bron: FoodPro Network

WAGENINGEN - De broodconsumptie in Nederland is vorig jaar met 5,5% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De oorzaak voor deze daling ligt volledig bij het brood dat we buiten de deur eten, zoals in de horeca, bij de pomp of in het bedrijfsrestaurant. Thuis aten we wel wat meer brood. Dit komt naar voren uit cijfers van het Nederlandse Bakkerij Centrum (NBC).

De thuisconsumptie van brood steeg in 2020 met 1,5%. Daarentegen daalde het volume out-of-home met maar liefst 37,6% door het sluiten van horeca en catering. Overall daalde het totale broodvolume in Nederland over 2020 met 5,5%. De totale broodconsumptie komt daarmee uit op 817.617 x 1000 kilo.

Meer brood thuis gegeten

“Het feit dat Nederlanders meer thuis werken en het sluiten van out-of-home kanalen, heeft gunstig uitgepakt voor supermarkten en bakkers,” zo legt Frank Janssen manager van NBC uit. “Thuis (uit) eten werd het nieuwe verwennen en mensen vonden de weg naar diverse vers specialisten”. 

Consumptie buitenshuis weggevallen

Naast de thuisconsumptie wordt brood buitenshuis gegeten, in horeca en catering. “Bakkers en bakkerijen die leveren aan horeca en catering kwamen door het wegvallen van hun afname in de problemen”, aldus Janssen. “Eigenlijk zou je bij je afhaalmenu ook een broodje moeten krijgen, net als dat je vaak in een restaurant geserveerd krijgt”, aldus Janssen met een knipoog. 

Verder kregen industriële en ambachtelijke bakkers door Corona te maken verhoogd ziekteverzuim onder personeel en hogere distributiekosten doordat ritten niet maximaal kunnen worden beladen.

Ambachtelijke bakker meer aanloop

Tegelijkertijd is de ambachtelijke bakker, met een volumegroei van 10,0% in de in-home markt, de grote winnaar van 2020 geworden en zit op basis van volume nu voor het derde jaar op rij in de plus. Ook supermarkten zagen het broodvolume in 2020 stijgen, hetzij beperkt (+ 0,7%). Hierbij deden de service supers het beter dan de discounters. 

Op basis van omzet steeg brood in het ambachtelijke bakkerskanaal met 14,7% en het supermarktkanaal met 4,1%. De bakker ziet hiermee het marktaandeel binnen de inhome markt van brood stijgen van 15,9% in 2019 naar 17,3% in 2020. 

De groei bij het ambacht is voornamelijk veroorzaakt doordat deze in 2020 ruim 8% meer klanten naar de winkels trok. Ook werd er meer brood per bezoek gekocht en dus meer geld per bezoek uitgegeven. Wel kwamen klanten iets minder vaak in de winkel.

 

Bron: NBC





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
16 apr Belgische online supermarkt Hopr start maandag in Hasselt
16 apr Onderzoek in supermarkten naar effect van prijsverhoging ongezond eten
16 apr Picnic opent in juni nieuw distributiecentrum in Zaandam
16 apr NestlĂ© wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 apr Kwaliteit is van ons allemaal. Maar wie draagt welke verantwoordelijkheid?
15 apr Deliveroo ziet aantal bestellingen verdubbelen
15 apr Deze 9 startups zijn klaar om de voedingsindustrie op zijn kop te zetten
15 apr Productiefaciliteit HAK Fresh volledig vernieuwd
15 apr Coop: Vanaf 26 april coronazelftests beschikbaar
15 apr Duurzaamheid in de voedselketen: Processen verbeteren van boer tot bord
15 apr Voedselveiligheid in tijden van crisis: heeft de pandemie onze aanpak veranderd?
15 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
14 apr Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten
14 apr Nog steeds lege kaasschappen bij Albert Heijn
14 apr Honderden medewerkers van Makro raken baan kwijt
14 apr Amazon lanceert nieuw food-huismerk
14 apr Eiwittechnologie: 'Fermentatie biedt kansen bij ontwikkeling plantaardige voedingsproducten'
14 apr Training Normkennis ISO 22000 en FSSC
14 apr Whitepaper Listeria monocytogenes
13 apr Europees informatiesysteem voor labelen van voedingsmiddelen
13 apr Thuisbezorgd levert ruim de helft meer maaltijden af
13 apr Jumbo schrapt functies in winkels
13 apr PwC ziet ruim anderhalf miljoen banen op de tocht staan door digitalisering
13 apr Veiligheidswaarschuwing vegetarische mc2 Burger De Vegetarische Slager
13 apr Voorkom productiestops dankzij Ucrete industrievloeren (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?