Nederlanders eten 50 miljoen kilo minder brood

WAGENINGEN - De broodconsumptie in Nederland is vorig jaar met 5,5% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De oorzaak voor deze daling ligt volledig bij het brood dat we buiten de deur eten, zoals in de horeca, bij de pomp of in het bedrijfsrestaurant. Thuis aten we wel wat meer brood. Dit komt naar voren uit cijfers van het Nederlandse Bakkerij Centrum (NBC).

De thuisconsumptie van brood steeg in 2020 met 1,5%. Daarentegen daalde het volume out-of-home met maar liefst 37,6% door het sluiten van horeca en catering. Overall daalde het totale broodvolume in Nederland over 2020 met 5,5%. De totale broodconsumptie komt daarmee uit op 817.617 x 1000 kilo.

Meer brood thuis gegeten

“Het feit dat Nederlanders meer thuis werken en het sluiten van out-of-home kanalen, heeft gunstig uitgepakt voor supermarkten en bakkers,” zo legt Frank Janssen manager van NBC uit. “Thuis (uit) eten werd het nieuwe verwennen en mensen vonden de weg naar diverse vers specialisten”. 

Consumptie buitenshuis weggevallen

Naast de thuisconsumptie wordt brood buitenshuis gegeten, in horeca en catering. “Bakkers en bakkerijen die leveren aan horeca en catering kwamen door het wegvallen van hun afname in de problemen”, aldus Janssen. “Eigenlijk zou je bij je afhaalmenu ook een broodje moeten krijgen, net als dat je vaak in een restaurant geserveerd krijgt”, aldus Janssen met een knipoog. 

Verder kregen industriële en ambachtelijke bakkers door Corona te maken verhoogd ziekteverzuim onder personeel en hogere distributiekosten doordat ritten niet maximaal kunnen worden beladen.

Ambachtelijke bakker meer aanloop

Tegelijkertijd is de ambachtelijke bakker, met een volumegroei van 10,0% in de in-home markt, de grote winnaar van 2020 geworden en zit op basis van volume nu voor het derde jaar op rij in de plus. Ook supermarkten zagen het broodvolume in 2020 stijgen, hetzij beperkt (+ 0,7%). Hierbij deden de service supers het beter dan de discounters. 

Op basis van omzet steeg brood in het ambachtelijke bakkerskanaal met 14,7% en het supermarktkanaal met 4,1%. De bakker ziet hiermee het marktaandeel binnen de inhome markt van brood stijgen van 15,9% in 2019 naar 17,3% in 2020. 

De groei bij het ambacht is voornamelijk veroorzaakt doordat deze in 2020 ruim 8% meer klanten naar de winkels trok. Ook werd er meer brood per bezoek gekocht en dus meer geld per bezoek uitgegeven. Wel kwamen klanten iets minder vaak in de winkel.

 

Bron: NBC





Laatste nieuws