Vion investeert in innovaties in de toeleveringsketen en plantaardige vleesvervangers

25-03 08:21 | bron: FoodPro Network

BOXTEL - Vion Food Group heeft het jaar 2020 afgesloten met een omzet van 4,9 miljard euro. Dat is 3,1% minder dan in 2019. De omzetdaling is het gevolg van de lagere verkoopprijzen voor varkensvlees en rundvlees en voor de aanverwante producten. De brutomarges stegen en het genormaliseerde bedrijfsresultaat voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) nam toe met 9,1 miljoen tot 122,3 miljoen euro. 

“Vion heeft, net als de rest van de maatschappij, geen gemakkelijk jaar achter de rug. Het was zwaar, niet alleen zakelijk gezien, maar ook voor de samenleving als geheel. We hebben ons echter met succes aangepast aan de nieuwe omstandigheden, we hebben aan veerkracht gewonnen en zijn er in geslaagd een stabiel financieel resultaat te leveren. Om transparante toeleveringsketens te creëren, hebben we hebben meer dan € 90 miljoen uitgegeven aan productielocaties als Boxtel, plantaardige vleesvervangers en nieuwe blockchain-technologieën. Onze strategie Building Balanced Chains (BBC) is de juiste koers naar een duurzame en gezonde toekomst,” aldus CEO Ronald Lotgerink.

CEO Ronald Lotgerink: “Het begin van het jaar was veelbelovend, totdat de alarmerende signalen over COVID-19 ons bereikten. Aangezien de voedingsindustrie werd aangewezen als een vitale sector voor de samenleving moesten we voedselproducten voor de consument blijven produceren en ervoor zorgen dat de voedselvoorzieningsketens niet verstoord zouden worden. De sluiting van de restaurants leidde tot een zeer forse daling van de horecaproducten. Vion heeft al in een vroege fase van de pandemie gespecialiseerde teams samengesteld om de gezondheid van onze medewerkers en de continuïteit en cashflow van het bedrijf te waarborgen. Strenge corona maatregelen, samenwerking met universiteiten en overheden en veel testen vormden de basis om de verspreiding van het virus te voorkomen.”

Strategische focus op toeleveringsketens voor specifieke marktvraag

Vion bleef werken aan een duurzame voedselvoorziening met thema’s zoals voedselveiligheid, dierenwelzijn, productintegriteit en traceerbaarheid, plantaardige producten en veilige werkomstandigheden. De toegenomen focus op deze thema’s onderstreept het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de onderneming. Begin 2021 kondigde Vion de introductie aan van een toeleveringsketen met DNA-traceerbaarheid voor meer transparantie in deze keten. Samen met de Dierenbescherming, Eyes on Animals en Deloitte introduceerde Vion het gebruik van kunstmatige intelligentie bij cameratoezicht om het dierenwelzijn te verbeteren.

Resultaten van de Business Units

De Business Unit Pork had te maken met uiterst volatiele omstandigheden, niet alleen als gevolg van COVID-19, maar ook als gevolg van de ontdekking van Afrikaanse Varkenspest (ASF) bij wilde zwijnen in Duitsland. Dit resulteerde in aanzienlijk hogere kosten door de genomen maatregelen en een daling van de varkensprijzen. In de loop van het jaar had de uitbraak van AVP in Azië in 2018 nog steeds een positief effect op de vraag naar varkensvlees, zij het minder significant dan in 2019. Er werden innovaties gelanceerd voor het Good Farming Star-varkensvleesconcept, namelijk een DNA-integriteitssysteem en Vion Pork Chain VISION, een blockchain die de toeleveringsketen verbindt met een ‘digitale snelweg’. Met het BBC-concept ‘De Groene Weg’ werd een substantiële omzetgroei in het biologische vleessegment gerealiseerd, mede door uitbreiding naar Duitsland. De voorgenomen integratie van de activiteiten van Scherpenzeel in de productiefaciliteit in Boxtel ligt goed op schema en zal naar verwachting in 2021 worden afgerond.

Ook de Business Unit Beef werd getroffen door de coronapandemie als gevolg van de sluiting van restaurants en de out-of-homemarkt (horeca) in meerdere landen. Daardoor daalde de verkoop van luxe rundvleesproducten. De Nederlandse markt was in 2020 stabieler dan in 2019. In februari 2021 nam Vion na een periode van intensieve samenwerking met succes rundvleesproducent Adriaens in België over. Vion beweegt zich hiermee actief op de Belgische markt, als een van de thuismarkten in West-Europa.

De lockdown had gevolgen voor de Business Unit Food Service: restaurants, hotels en andere horecavoorzieningen waren in Europa gesloten vanwege de pandemie. Na de eerste lockdown herstelde de verkoop zich geleidelijk tot een redelijk niveau. Vion lanceerde met succes een campagne voor het opnieuw opstarten van de markt, waarmee het restaurants wilde helpen om hun bedrijf weer effectief op gang te krijgen. Helaas volgde na een toenemend aantal besmettingen een tweede lockdown, wat weer een impact had op de activiteiten van Business Unit Food Service, maar met een minder groot effect dan tijdens de eerste lockdown.

De nieuwe Business Unit Retail had een goed eerste jaar. De verkoopvolumes namen toe en de veganistische producten verwerven snel een prominente positie bij toonaangevende retailers, zoals supermarkten. De verkoopvolumes van voorverpakt vlees lieten een aanzienlijke groei zien, deels dankzij de toenemende vraag van retailers als gevolg van de toegenomen thuisconsumptie tijdens de lockdowns.

Verwachtingen

Ook dit jaar zal uitdagend worden voor Vion. Het zal nog wel even duren voordat iedereen is gevaccineerd tegen het coronavirus en onze bedrijfsvoering weer normaal wordt. Ook zien we veel onrust in de markt bij onze klanten en consumenten. De horeca heeft nog steeds met lockdowns te maken, waardoor we onze activiteiten steeds aanpassen. In Duitsland zullen de Afrikaanse Varkenspest en de nieuwe arbowet onze aandacht vragen. Rekening houdend met deze uitdagingen zullen we net als in 2020 ons flexibel en wendbaar opstellen en ons aanpassen aan de omstandigheden. We zien dat de kernelementen van onze strategie ‘Building Balanced Chains’ relevant en succesvol zijn en we zullen daar dan ook het komend jaar goed gebruik van maken,” besluit Ronald Lotgerink.

Bekijk alle cijfers op de website van Vion

 

Bron: Vion





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
16 apr Belgische online supermarkt Hopr start maandag in Hasselt
16 apr Onderzoek in supermarkten naar effect van prijsverhoging ongezond eten
16 apr Picnic opent in juni nieuw distributiecentrum in Zaandam
16 apr NestlĂ© wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 apr Kwaliteit is van ons allemaal. Maar wie draagt welke verantwoordelijkheid?
15 apr Deliveroo ziet aantal bestellingen verdubbelen
15 apr Deze 9 startups zijn klaar om de voedingsindustrie op zijn kop te zetten
15 apr Productiefaciliteit HAK Fresh volledig vernieuwd
15 apr Coop: Vanaf 26 april coronazelftests beschikbaar
15 apr Duurzaamheid in de voedselketen: Processen verbeteren van boer tot bord
15 apr Voedselveiligheid in tijden van crisis: heeft de pandemie onze aanpak veranderd?
15 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
14 apr Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten
14 apr Nog steeds lege kaasschappen bij Albert Heijn
14 apr Honderden medewerkers van Makro raken baan kwijt
14 apr Amazon lanceert nieuw food-huismerk
14 apr Eiwittechnologie: 'Fermentatie biedt kansen bij ontwikkeling plantaardige voedingsproducten'
14 apr Training Normkennis ISO 22000 en FSSC
14 apr Whitepaper Listeria monocytogenes
13 apr Europees informatiesysteem voor labelen van voedingsmiddelen
13 apr Thuisbezorgd levert ruim de helft meer maaltijden af
13 apr Jumbo schrapt functies in winkels
13 apr PwC ziet ruim anderhalf miljoen banen op de tocht staan door digitalisering
13 apr Veiligheidswaarschuwing vegetarische mc2 Burger De Vegetarische Slager
13 apr Voorkom productiestops dankzij Ucrete industrievloeren (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?