Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij groente en fruit

ZAANDAM - Albert Heijn stopt met de plastic zakjes voor het los verkrijgbare groente en fruit. Eind dit jaar moeten de plastic zakjes helemaal uit de supermarkt zijn verdwenen. Dat scheelt 130 miljoen zakjes of 243.000 kilo plastic per jaar, aldus Albert Heijn vandaag.

Vanaf medio april worden klanten er bij de groente- en fruitafdeling door middel van posters op gewezen dat de 'hemdzakjes' hun langste tijd hebben gehad. Vanaf 19 april kunnen klanten gedurende een periode van twee weken gratis nylon zakjes krijgen voor hun groente en fruit.

Die herbruikbare zakjes zijn nu al te koop, voor 30 cent. Na de periode waarin ze gratis worden weggegeven, wordt dat weer zo. "We maken ze groter zodat er meer in past", aldus een woordvoerder van Albert Heijn. De supermarkt deelt ook stickers uit aan klanten. Deze stickers kunnen ze thuis als reminder opplakken, zodat ze de herbruikbare zakjes ook echt meenemen naar de supermarkt.

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “De afgelopen drie jaar bespaarden we ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal. Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan. Zo vervangen we op dit moment de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel. Voor de stap van het afschaffen van de gratis zakjes op de groente- en fruitafdeling vragen wij klanten samen met ons minder plastic te verspillen.”

Bij de boodschappenbezorging komt een retoursysteem. "Zodat klanten de plastic tasjes weer kunnen inleveren." Hierdoor kunnen 31 miljoen tasjes een nieuw leven krijgen.

 

Foto: Albert Heijn





Laatste nieuws