Europese Commissie presenteert actieplan voor biologische sector

25-03 14:09 | bron: FoodPro Network

BRUSSEL - De Europese Commissie heeft het European Organic Action Plan 2021 – 2027 gepresenteerd. Het doel ervan is de productie en consumptie van biologische producten binnen de Europese Unie te stimuleren. Bovendien moet uiterlijk in 2030 minimaal 25% van de landbouwgrond gebruikt worden voor biologische landbouw.

De biologische landbouw biedt een aantal belangrijke voordelen: op biologisch beteelde akkers is de biodiversiteit ongeveer 30 % hoger, biologisch gehouden dieren hebben het beter en krijgen minder antibiotica toegediend, biolandbouwers hebben een hoger inkomen en zijn veerkrachtiger, en consumenten weten dankzij het EU-logo voor biologische producten precies wat ze eten. Het actieplan is in overeenstemming met de Europese Green Deal, de “van boer tot bord”-strategie en de biodiversiteitsstrategie.

Het actieplan is ontworpen om de reeds sterk groeiende biologische sector de juiste instrumenten te bieden om het streefcijfer van 25 % te bereiken. De drieëntwintig acties van het plan zijn opgebouwd rond drie assen – de consumptie stimuleren, de productie opvoeren en de sector verder verduurzamen — die een evenwichtige groei van de sector moeten garanderen.

De Commissie moedigt de lidstaten aan nationale biologische actieplannen uit te werken om hun nationale aandeel biologische landbouw te vergroten. Tussen de lidstaten bestaan aanzienlijke verschillen in het landbouwareaal dat momenteel voor biologische landbouw wordt gebruikt, gaande van 0,5 % tot meer dan 25 %. De biologische actieplannen van de lidstaten zullen een aanvulling vormen op de nationale strategische GLB-plannen, door maatregelen te formuleren die verder reiken dan landbouw en de door het GLB geboden mogelijkheden.

Om boeren en tuinders te stimuleren om op biologische landbouw over te schakelen, is het van belang dat de consumptie van biologische producten toeneemt. Het actieplan omvat daartoe verschillende concrete acties die erop gericht zijn de vraag te stimuleren, het vertrouwen van de consument te behouden en biologische voeding dichter bij de burgers te brengen. Dit omvat onder meer:

  • voorlichten en communiceren over biologische productie,
  • de consumptie van bioproducten stimuleren
  • de beschikbaarheid ervan in kantines bevorderen door middel van overheidsopdrachten
  • de distributie van biologische producten in het kader van de EU-schoolregeling vergroten.

De acties hebben bijvoorbeeld ook tot doel fraude te voorkomen, het consumentenvertrouwen te vergroten en de traceerbaarheid van biologische producten te verbeteren. De particuliere sector kan eveneens een belangrijke rol spelen door bijvoorbeeld werknemers te belonen met 'cheques' waarmee ze biologische voeding kunnen kopen.

Meer informatie is te vinden via de website van de Europese Commissie.

 

Bron: Europese Commissie

Foto: biologische bessen





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
16 apr Belgische online supermarkt Hopr start maandag in Hasselt
16 apr Onderzoek in supermarkten naar effect van prijsverhoging ongezond eten
16 apr Picnic opent in juni nieuw distributiecentrum in Zaandam
16 apr Nestlé wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 apr Kwaliteit is van ons allemaal. Maar wie draagt welke verantwoordelijkheid?
15 apr Deliveroo ziet aantal bestellingen verdubbelen
15 apr Deze 9 startups zijn klaar om de voedingsindustrie op zijn kop te zetten
15 apr Productiefaciliteit HAK Fresh volledig vernieuwd
15 apr Coop: Vanaf 26 april coronazelftests beschikbaar
15 apr Duurzaamheid in de voedselketen: Processen verbeteren van boer tot bord
15 apr Voedselveiligheid in tijden van crisis: heeft de pandemie onze aanpak veranderd?
15 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
14 apr Tesco ziet omzet flink stijgen, maar winst dalen door coronakosten
14 apr Nog steeds lege kaasschappen bij Albert Heijn
14 apr Honderden medewerkers van Makro raken baan kwijt
14 apr Amazon lanceert nieuw food-huismerk
14 apr Eiwittechnologie: 'Fermentatie biedt kansen bij ontwikkeling plantaardige voedingsproducten'
14 apr Training Normkennis ISO 22000 en FSSC
14 apr Whitepaper Listeria monocytogenes
13 apr Europees informatiesysteem voor labelen van voedingsmiddelen
13 apr Thuisbezorgd levert ruim de helft meer maaltijden af
13 apr Jumbo schrapt functies in winkels
13 apr PwC ziet ruim anderhalf miljoen banen op de tocht staan door digitalisering
13 apr Veiligheidswaarschuwing vegetarische mc2 Burger De Vegetarische Slager
13 apr Voorkom productiestops dankzij Ucrete industrievloeren (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?